En dag i taget.....

Alla inlägg under december 2009

Av Mamma Xaramia - 29 december 2009 23:54

skriva ner mina filosofiska djupa tankar kring var livet gör med en människa som förlorar ett barn,vad som händer inuti......VAD som går sönder...


är det nån som överhuvudtaget fattar vad som krävs av mig/oss för att orka varje dag ?skulle inte tro det men men......


When the day is long and the night, the night is yours alone,
When youre sure youve had enough of this life, well hang on.
Dont let yourself go, everybody cries and everybody hurts sometimes.


Sometimes everything is wrong. now its time to sing along.
When your day is night alone, (hold on, hold on)
If you feel like letting go, (hold on)
When you think youve had too much of this life, well hang on.


Everybody hurts. take comfort in your friends.
Everybody hurts. dont throw your hand. oh, no. dont throw your hand.
If you feel like youre alone, no, no, no, you are not alone


If youre on your own in this life, the days and nights are long,
When you think youve had too much of this life to hang on.


Well, everybody hurts sometimes,
Everybody cries. and everybody hurts sometimes.
And everybody hurts sometimes. so, hold on, hold on.
Hold on, hold on. hold on, hold on. hold on, hold on. (repeat & fade)
(everybody hurts. you are not alone.)


hold on......hold on....


en del möter man på vägen,jag på väg upp......andra ner !

snart pangar det ordentligt när det spricker!!.....*poff*


Tack till mina älskade vänner som finns där,även de gånger man önskar att de inte skulle behöva,tänker inte ingående beskriva mer än att har man varit på botten,har man vågat öppna sig ärligt,har man legat och velat dö(på riktigt),har man gjort nästan allt dumt man kan tänka sig pga det......och vännerna finns kvar,då är det riktiga VÄNNER(några i snart 20 år...det ni ).....och då behövs inte ord !!!!

Ni vet vilka ni är,Tack  


skriver inte detta för att nån ska "tycka synd om " mig,inte alls.....har inte det behovet.

Jag är den jag är ,jag drabbades av nåt oförutsett som ingen hade kunnat förutspå,nåt så grymt att INGEN hade velat byta...promise!



Livet går vidare....jo det är ju så,jag har ärr i hjärtat,jag måste leva med dem.

Shit happens....helt enkelt!


Som sagt,en annan dag ska jag beskriva detta mer när jag orkar formulera mig.


Av Mamma Xaramia - 29 december 2009 19:10

finns en massa kunskaper,bara att fräscha upp och använda .

Masserat sambons fötter ikväll,kul att få användning  av sina zonterapikunskaper ju,annars glömmer man ju bort dem....har både kurs och diplom ju!

 

Av Mamma Xaramia - 29 december 2009 16:55

ha ha ha världens bula i pannan ju,men inte så konstigt som han far fram  


Calle somnade på 1a försöket igår,utan att springa upp 1000 ggr,så skönt att få rutinerna att funka igen.....envis unge,ännu envisare mamma (och pappa)


Haft en kanonmysig dag idag.Calle och Affe sov till 8,frukost,sen långpromenad i kylan på förmiddagen,kollade på fyrverkerier till nyår och handlade lite på hemvägen.Calle sov drygt en halvtimma i vagnen.


Sen tog Affe och jag bussen till stan,skulle ha tag i en eldkorg men de var tyvärr slut.

Blev några flaskor vin istället.Hade en trevlig eftermiddag bara han och jag .

Ikväll ska stora killarna få stryk i Monopol när de små somnat he he

 


Av Mamma Xaramia - 28 december 2009 22:07

stora killarna kom hem som de skulle .


Fixade att gå på stan,äta själva ,gå på bio och ta tåg och buss hem,fixa sms-biljetter .

Stolt!!

Tror de växte lite med,en nyttig erfarenhet   

Av Mamma Xaramia - 28 december 2009 19:26

               


ja vad säger man,innebandybollarna fick åka docksulky   

Av Mamma Xaramia - 28 december 2009 14:57

Aktivt föräldraskap tar avstånd från "nanny-metoder" som guldstjärnor och skämspallar och fokuserar istället på att bygga en inre drivkraft hos barnet utifrån följande nyckelegenskaper:


  • Självkänsla
  • Mod
  • Självförtroende
  • Samarbete
  • Ansvar

Syftet är inte att korrigera barnets beteende utan att göra föräldern
medveten om sitt eget förhållningssätt och de konsekvenser det får.
Föräldrarna får kunskap och verktyg för att förändra sitt eget beteende vilket i sin tur innebär att barnet förändrar sitt beteende.


Utbildningsprogrammen utgår ifrån en mycket positiv syn på barnet där man får förståelse och kunskap om att allt beteende har ett mål och grundar sig i grundläggande behov som barnet försöker få tillfredsställt. Föräldern får verktyg, teorier och metoder som bygger upp barnets egen inre kraft och karaktärsegenskaper. Syftet är att hos barnet skapa en god självkänsla, ett gott självförtroende och mod så att barnet på ett konstruktivt sätt kan möta de utmaningar som dagens samhäller bjuder.


Finns så mycket intressant !

Aktivt föräldraskap har intresserat mig länge.....som förälder gäller det att hitta sitt sätt att vara som förälder,att våga vara sig själv men även att utvecklas som person,vuxen och som förälder.


Jag försöker hitta inspiration bla på nätet och på så sätt utvecklas....Anna Wahlgren skriver i sin "Barnaboken" många kloka saker,bla detta att göra barnet delaktigt i familjen,låta alla vara viktiga och ha en uppgift,den tanken ÄLSKAR jag!

 


Liksom detta ovan,att det är föräldern som kanske måste ändra förhållningssätt,det handlar inte om barnet !!


Vem sa att det var enkelt att uppfostra barn?? Var det nån som trodde det ??


men men har man gett sig in i leken får man leken tåla,eller vad är det man brukar säga......och göra det bästa av det  


Fast de ibland kan driva en till vansinne ha ha








Målet är inte ett barn som lyder utan ett barn som modigt tar ansvar och väljer att samarbeta!



Av Mamma Xaramia - 28 december 2009 14:32

 Små barn -små bekymmer.....


Har precis skickat iväg sambon + 3 killar till stan,de ska shoppa lite för sina julklappspengar,sen ska de stora killarna gå på bio...och åka bussen hem själva,får väl se om de kommer hem som de ska ha ha


Idag har ALLA spel varit avstängda,datorerna igång korta stunder,men ibland behöver hjärnan vila.......fast det tycker inte barnen....


Inte lätt för dem att förstå när en del vuxna människor inte ens fattar sånt!!!

Vuxna som beter sig som förväxta barn eller tonåringar,som inte klarar av nåt på egen hand,det är bland det värsta jag vet......därför vill jag lära mina barn sånt,vill ha självständiga,sociala,ansvarstagande barn....


Därför ska de få öva på att åka buss själva,de vet hur man lagar mat,de klarar det mesta i ett hushåll.

Vi försöker lära dem att respektera andra människor och andra människors TID!

Vi lär dem att klara sig själv så småningom för det är väl det föräldraskap handlar om ???

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards