En dag i taget.....

Alla inlägg under september 2011

Av Mamma Xaramia - 28 september 2011 17:41

Igår var det först fotografering på dagis,sen tandläkaren med Calle.

Hans kommentar när han klättrat upp i stolen var -Jag tycker det här är roligt!


Knäppa lilla gullunge! Han har SÅ roliga kommentarer på allt hela tiiiiden !


Vi var en sväng till Stadsparken men där höll de på att gräva en massa så man kunde knappt leka ju,så vi åkte till Arlanda och fikade och kollade flygplan en stund....


I helgen som var åkte vi till Stockholm,strosade på stan,sov kvar över natten för att dan efter utforska HELA naturhistoriska muséet.

   

På kvällen åt vi ute och jag fick lyfta bort nån annans barn från Calles stol,mycket märklig situation.Till slut fick jag ta det lilla barnet i handen och leda det till sina föräldrars bord,de var tydligen alldeles för upptagna med att sms:a eller nåt för att se att deras barn knallade runt och var lite VÄL närgången på andra på restaurangen...  

Av Mamma Xaramia - 26 september 2011 13:04

ha ha blev lite full i skratt,sitter och läser om fritid och ungdomar:

Dagens ungdom .....och bla bla bla och det var SÅ mycket bättre förr ???
Det har väl alla hört ?? 

"Ungdomar nu för tiden älskar lyx.De uppför sig illa och föraktar auktoriteter.De visar ingen respekt för äldre människor och älskar tomt pladder istället för arbete.De reser sig inte längre när äldre personer kommer in i ett rum,De säger emot sina föräldrar,pratar före alla andra,glufsar i sig maten och tyranniserar sina föräldrar."

Ett uttalande kring "dagens ungdom"

Gissa VEM som lär ha skrivit detta ????(hittat i en bok så häng inte mig om det är felaktigt!!)



Jo den gamle greken Sokrates ha ha 


Av Mamma Xaramia - 23 september 2011 18:26

Dagen idag har i stort bestått av : uppvaknande mycket tidigt,kaffedrickning i mörkret(med tända ljus),bolibompamys med de minsta i soffan väckning av barn,lämning av barn,sakletande på skroten,inhandling av handbukett (äldste sonen skulle på begravning),bokbytande på bibblan,pluggande i bilen,fyndande av jättebilliga strumpor på City Gross,kramande av en gammal Komvuxare ,betalande av räkningar,provsmakande av höstvin,iväglämnande av stora barnen till faster.....i ungefär den ordningen,inte riktigt kanske....  


sen lite in- och urplockning av diskmaskinen,matning av katter och säkert en massa mer under dan som man knappt tänker på och som nog inte är så särskilt intressant heller !!


Ikväll blir det nog Idol och /eller nån film.


ha en trevlig kväll på er alla !!!

Av Mamma Xaramia - 22 september 2011 14:16

att jag vill ha en bok/ett häfte /en tidning att BLÄDDRA i när jag pluggar !!

Jag vill kunna bläddra,bläddra tillbaks och så,gärna stryka under och vika sidor,markera om det är min egen bok....

Jo jo jag har massa böcker med,både lånade och köpta,men mycket material ligger på nätet då jag ju läser på distans.

MEN en stor fördel har jag hittat med....på datorn finns möjligheten att förstora texten...så jag kan ha jättestor text ,bra va ??

nej nej jag börjar INTE se illa eller bli gammal  
jag bara gillar stor text! Så det så!!!


Jag läser och läser och läser.....och tänker hela tiden att "sen måste jag verkligen sätta mig och plugga" 


Fast det liksom är det jag i själva verket gör ju.....vissa delar och texter är ju sånt man måste läsa,lägga ifrån sig,tänka och reflektera kring.....för att sen kunna läsa mer....


Kursen jag läser är både spännande och intressant,eller vad sägs om att titta på film i studiesyfte(typ Jalla jalla,vingar av glas )

eller läsa böcker som " Vad gör unga på nätet ?"

Känns rätt okej och som sagt MYCKET intressant att bli lite mer insatt i.



Den moderna fritidsvetenskapen brukar ställa upp följande kriterier på fritid:

*inre motivation

*upplevd frihet

*livsmakt


vilka alla leder till högre livskvalitet,välbefinnande och ökad självkänsla.




Av Mamma Xaramia - 22 september 2011 11:24

men oj vilket hugg i hjärtat jag fick nu!!! Sådär rakt på och direkt så jag hann inte ens väja....


När jag loggar in för att skriva nåt på bloggen sen jag inlägg som skrevs för 1 eller 2 år sen,brukar alltid va kul att se vad jag skrev då....


Idag var det mindre kul !

För 1 år sen exakt idag skrev jag,att idag är det 3 år sen vi fick beskedet att lilla bebisen i magen var död.

Så idag är det alltså exakt 4 år sen.....men jag hade glömt det!

Att det var just idag.....


Är det positivt eller negativt??

För mig är det positivt,oerhört positivt!

Hon finns i mitt minne,i mitt hjärta,i mina drömmar men livet går vidare och att jag då glömt känns ,i allafall för mig,som att jag verkligen faktiskt fokuserar på att leva här och nu,leva idag !


Det som har varit har varit,så att säga....hon finns med oss varenda dag nånstans i periferin,men idag är livet och glädjen större än smärtan och sorgen,och DET är enormt befriande och underbar känsla !!


Sticket i hjärtat finns kvar,men jag bryter inte ihop fullständigt!


Jag känner,jag accepterar,jag vågar finnas i känslan en stund ,jag släpper det och går vidare.......än är det en lång dag framför mig ,särskilt nu när jag blivit påmind (av mig själv!) vilken dag det är dessutom....men jag har lovat mig själv att möta livet med ett leende och göra det absolut bästa av det,det vet jag att min lilla lilla ofödda dotter hade velat !!  

Av Mamma Xaramia - 19 september 2011 15:01

regn ,regn och regn ....typ!


Helgen som var ägnades åt diverse olika saker:

Först ett ljusparty hos en gammal kollega.Fina ljus,trevligt sällskap,god kantarellpaj och lite vin 


Lördagmorgon var det ansiktsmålning i Östhammar som gällde.

Efter pulande med tältet mm så visade det sig att vi var på FEL ställe....på FEL torg!! Jippi liksom !!


Men men det löste sig......

Ena sonen hade träning och sen träningsmatch så honom såg vi knappt till alls.Några av oss andra knallade runt i skogen och jagade svampar! 

Jodå,vi hattade en del så det bidde en kantarellmacka igårkväll....



Så var det måndag igen och efter att ha  skickat/lämnat alla barn på dagis/skola har det varit fokus PLUGGA intensivt....

 Läst,skrivit,ändrat,läst mer,suddat,skrivit.....skrivit klart ett arbete nästan (lite kvar bara )

surfat lite ,förberett middag.....vilat en kvart ,snart dags att hämta hem alla busar ju   

Av Mamma Xaramia - 18 september 2011 10:21

 

Av Mamma Xaramia - 14 september 2011 09:38

i Gävle !! Lite sorgligt men känns helt bra i hjärtat   


Programmet och ämnena i sig mycket intressanta och inom det område jag vill utvecklas och senare arbeta,men svårt att få ihop allt med alla barn,hemmet,mannen OCH resor!

Eftersom utbildningen bara finns på ett fåtal orter och jag hade turen att bli antagen så chansade jag och hoppades på ett schema som funkade.


Efter en del velande och funderande så bestämde jag mig för att satsa på nåt annat istället!!


På en distanskurs helt enkelt,som gör att jag dels bestämmer mer själv i vilken takt jag vill läsa,dels också kan planera min tid helt efter hur allt annat ser ut! 

DET har jag saknat enormt sista åren!!



Passar mig alldeles utmärkt!!

Dagar som nån är sjuk (vab brukar det ju kunna bli en del ) så kan jag helt enkelt strunta i pluggandet och sen ta igen det.Eller verkligen utnyttja de dagar och de veckor som är relativt lugna till pluggande för att sen kunna slappa och bara umgås med familjen...


"Att ha roligt är en grundläggande förutsättning för hälsan "

Folkhälsoenheten ,City of Toronto,Kanada


"Fritiden ger glädje,utvecklar,informerar och breddar horisonterna.

Fritiden skapar livskvalitet för alla "

Chris Smith,brittisk fritidsminister 


alltså,kan man tycka att det INTE är kul att plugga när man liksom läser om sådant som ovan ???  


nu lite kaffe,läsa vidare....så man kan va "ledig" ikväll och gå på föräldramöte!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards