En dag i taget.....

Alla inlägg under januari 2011

Av Mamma Xaramia - 31 januari 2011 08:16

Jaha,måndagsmorgon....


bara att konstatera att Calles snorande inte gått över.Var ju hemma några dar förra veckan då han hostade massor,sen blev det liksom inte så mycket mer men nu rinner snoret och han är allmänt hängig så vi blir hemma några dar till.Jag får försöka plugga lite hemma så gott det går  


Just nu har vi myst ner oss i soffan med lite välling och kaffe,mysigt värre!


I helgen var sambons dotter här,Calle tyckte det var jättekul.På lördagen kollade vi på sonens innebandymatch och sen jobbade jag en sväng på kvällen.



Igår slappade vi mest hela dan,välbehövligt ibland ju!

Av Mamma Xaramia - 28 januari 2011 06:58

så var det fredag igen.

Full fart hela dagarna så veckorna går fort.


Alla lite småsnoriga och hostiga.Calle hostade massor häromnatten ,så det blev till att sova på soffan till slut så sambon fick sova lite iallafall.


Igår kokade vi gulaschsoppa och bakade bröd.Kan bara konstatera igen att just baka bröd(eller nåt annat heller) inte är min grej ha ha .

Visst,det var ätbart men inte mer !

Hade nog alldeles för mycket mjöl fast jag inte ens hade så mycket som det står i receptet,mysko!

Nåja,sambon bakade mer bröd senare och hädanefter är det han som står för bakningen härhemma  


Sockerkaka,muffins och kladdkaka ,ev bullar gillar jag att baka men resten överlåter jag till sambon ha ha.


På eftermiddagen ska de stora killarna till sin pappa,så det blir lite tomt.Å andra sidan kommer sambons dotter hit i helgen.

Då har vi _bara_ två barn ha ha ....eller barn o barn,den ena är ju fasiken vuxen och har flyttat hemifrån ju  


Av Mamma Xaramia - 26 januari 2011 20:02

En vanlig dag


Denna dagen kändes lång

högt tempo hela dan med massa buller och bång


Småbarnen väckte mig tidigt och var pigga,

de började genast efter frukost tigga


Tonåringen var dock trött som attan

och vaknade inte ens av den jamande kattan


Hela dan i full fart med massa fläkt

Å andra sidan så gillar jag ju fast och fläkt


Läxor,middag och slappa i soffan sen

För imorgon börjar det om igen!





Svart


svart


svart


svart


Allt var bara svart!

Natten var svart,

dagen var svart


Drömmarna var svarta,

mina känslor likaså

Mina kläder var svarta,

mina känslor också

Mina ögon var svarta,

fast de egentligen är blå


Allt inom mig var svart,

allt utanför var svart

Alla mina känslor var svarta,

mitt hjärtas tomrum likaså


Ingen orkar leva i ständigt svart

Mot min vilja var jag tvungen

att släppa in ljuset igen

för att komma nån vart


Idag är mina kläder och natten svarta än

Men jag vågade släppa in ljuset

och hittade livets alla färger igen...

Av Mamma Xaramia - 26 januari 2011 19:34

Ambitiös idag....åkte till skolan långt innan jag började!

Vaken långt innan 6.


Satt och skrev lite svenska och engelska innan 1a timmen,det gäller att ta vara på stunderna att plugga.

Fick några dikter skriva! Svårt ju att vara kreativ och skriva på kommando ju !

Men när man sen väl börjat brukar det funka och ibland vill man liksom inte sluta ha ha.Kanske lägger ut några här nån gång..


Lite läbbiga jobbiga funktioner på matten.Jag räknar rätt men fattar inte vad jag gör !?  

Nån gång kanske jag fattar med....hmmm


Haft en givande intressant dag med diskussioner kring Henning Toffel i "Mina drömmars stad"...


Min snälla mamma hämtade hunden så skapp han va ensam så länge idag,hon lämnade även lite ärtsoppa och pannkakor så vi slapp fixa mat idag.

Tack snälla mamma !





Av Mamma Xaramia - 25 januari 2011 08:00

blir det denna vecka  


Haft lite långhelg nu innan med,hemstudier i fredags då jag dessutom fick jobba lite.


Lördagen var vi ju o kollade på gymnasieskolans Öppet Hus,söndag jobbade jag halva och gårdagen bjöd på lite shopping och psykologbesök.

Hittat en underbar person,rätt person på rätt ställe.Pratade massor och hon har lovat hjälpa mig reda ut allt....vad är vad liksom? Hon sa att allt jag visat symptom på var ganska (tom vanliga ) reaktioner på tex  en lindrig depression men i botten finns ju även ett sorgearbete och ev ännu mer .

Hon tyckte jag gjort ett jättejobb själv,att jag hittat rätt bra strategier i livet och verkade vara en mogen klok kvinna men att en del av de sätt jag tidigare hanterat sorg,smärta och ångest på vägen hit kanske inte var de bästa ...ha ha


Nej precis,det vet jag ju och det är därför jag sitter här sa jag   

En mycket klok människa som FÖRSTOD utan att döma....som lyssnade och ville hjälpa!!Som förstod att människor i kris beter sig både underligt,omoget och väldigt orationellt emellanåt.Det är ett sätt att överleva helt enkelt!


Jag är så glad att jag tagit detta steget,att jag vågade.

Borde kanske gjort det för länge sen men då var inte rätt tid! För mig!

Alla människor är olika,jag släpper ingen nära inpå....så att be om hjälp är ett mycket STORT steg !

Tack alla ni som finns där o lyssnar,peppar och FÖRSTÅR!


Av Mamma Xaramia - 22 januari 2011 15:27

idag har vi varit på Öppet Hus på John Bauer gymnasiet i Uppsala,verkar helmysigt ju.Där skulle jag vilja gå  

Shoppade lite sen,ett par nya byxor till mig bland annat.

Småkillarna lånade vi ut en stund till mormor,de hade byggt snötunnlar och kollat Dinosaurietåget på datorn.


Snart dags att fixa lite mat här,Calle har inte sovit nåt idag så det lär bli tidigt sänggående ikväll.


Läst och läst o läst Per Anders Fogelström i bilen till o från Uppsala.

 


Har börjat läsa den förut men då kändes den seg,nu gillar jag den.

Vi läser ett visst antal sidor i veckan och diskuterar i klassen sen.






Av Mamma Xaramia - 21 januari 2011 12:19

Uppe med tuppen....dvs tidigt!


Lämnat på dagis,jobbat.

Precis kommit hem nu,ska röja av lite,vila en stund kanske och läsa lite bok till diskussionen i skolan.I och med att jag bytte kurs blev det en del att läsa ikapp fast det bara gått ett par veckor.


På eftermiddagen kommer stora barnen från sin pappa.

Det blir hemgjord pizza ikväll och kanske en Xider.Favvoprogramet "På spåret"!


Imorgon skulle jag behöva klona mig,Isak har innebendymatch,Eddie ska iväg och kolla en gymnasieskolas Öppet Hus i Uppsala och jag behöver ha tag i nya byxor.

Nåja,får klura en stund på hur vi ska lösa detta.


Som sagt...små barn, små bekymmer...

I helgen ska vi även försöka måla lite hyllor och skruva upp till Alfred och mig.

Dessutom blir det väl en del skolarbete skulle jag tro.


Lite psykologi som ska läsas,himla intressant ämne  


Ett ämne som många fler borde fördjupa sig i lite,för att lära sig om andra men framförallt om sig själv.


Hittade denna mening i en bok:

Aktiva människor tänker om.

Passiva tänker : Om ....


Av Mamma Xaramia - 20 januari 2011 21:36

Óm alla bara fatta det jag fattar ?

Om alla bara tänkte som jag gör ?

Om alla bara fattade att vara TREVLIGA o göra som jag tycker de borde....fan va skönt(men outvecklande?) det vore....


Om alla bara tyckte som jag,eller åtminstone fattade att hålla käften o bara va trevliga....DÅ skulle allt va bra?!Jag tycker att vissa är jobbiga så då borde DOM hålla käften....eller hur???


Alla är inte som jag.Jag är INTE som alla.

ALLT handlar om utveckling,sin EGEN!!!


Man kan ALDRIG förändra en annan människa,bara sig själv !!


Japp jag provocerar.Älskar det !!Men visst vore det väl bra om alla va som jag??


Jag är den jag är!


Allt ovan är önsketänkande....jag kan inte ändra nån,det är alltså skrivet med en del humor  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards