En dag i taget.....

Alla inlägg under januari 2012

Av Mamma Xaramia - 28 januari 2012 15:21

Jag läser vetenskapliga artiklar på engelska och kommer på mig själv med att tycka att det är rätt kul.....hmmmmm

Snart gillar jag väl att skriva PM med ?? 


Ännu en vecka har gått,den började med halsfluss och än är den inte riktigt slut.

I fredags var vi på KTC(Kliniskt TräningsCentrum ) på Akademiska och fick lära oss hur man ska jobba med kroppen vid förflyttningar,när man hjälper en patient från säng till rullstol till exempel .Kul med praktisk övning! 

Och nyttigt att lära sig för att använda sin egen kropp rätt.


Idag har alla mina älskade ungar namnsdag!


Det är Karl idag och de heter ju det i andra/tredjenamn(eller eg i första då det står först?!) 

Carl Simon EDDIE

Carl ISAK Vilde

Carl Hannes ALFRED


De heter Carl efter sin pappa,sin morfar och sin farfar som alla heter det i andranamn.


och så minstingen

CALLE Gunnar Julius

Han heter Calle för att han ÄR en Calle och sen heter han GUNNAR efter sin pappa,farfar och äldsta storebror 


Nmanen Simon,Vilde,Hannes och Julius är bara sådär "baraföratt",fina namn helt enkelt!!

Av Mamma Xaramia - 20 januari 2012 08:15

Oj oj dagarna bara rullar och jag har noll koll känns det som!


men men det är bara att släppa taget och åka med,vem sjutton vet hur denna resa slutar?

Och vem sjutton hade väl trott förut att jag skulle påbörja denna resa liksom ?

Sjuksköterska ? Jag ?

Blod,sprutor,bajs,sjukdom,död.....ehhhh jomen DET känns ju motiverande  


Men så kommer den där tanken,som jag även hade som elevassistent,kan jag hjälpa /stötta /peppa _EN_ person till ett bättre liv /en bättre dag /att orka nåt,då har jag iallafall gjort det jag kan !


Just nu lite allmänt kaos med noll koll,massa info,massa papper,massa nya människor,massa barn att hålla ordning på hemma ,bussar hit och dit,ämnen och teman,bakterier,PM,hygien,smitta,....allt i en salig röra.


Jag drömmer på näterna att jag kravlar i lös gegga och knappt kan hålla huvudet ovan ytan.....men tids nog får jag nog lite fastare mark under fötterna !

Av Mamma Xaramia - 17 januari 2012 21:36

konstaterar  


Inte det lättaste att matcha buss-och tågtider,hitta vart man ska.....och sen hitta ut i från byggnaden igen,ett äventyr liksom !


Haft en massa info idag,delats in i basgrupper,jag tillhör grupp D .D som in Definitivt bäst ??!  


Fattar ingenting,knappt ens hur jag ska läsa schemat ju,men det löser sig nog.Jag hittade kaffe iallafall.Och toaletter,DET är viktigt ju!!Och jag tog mig hem med !


Nu är jag trötter och ska sova,imorgon är det en tidig morgon och dan efter blir en lång dag då mannen ska till Enköping på bedömning av ny operation.


Fick mail idag att min förra kurs numera är KLAR!!

Alla delmomenten godkända och nu kan jag lägga den kursen bakom min och fokusera på nya !!!

Av Mamma Xaramia - 7 januari 2012 22:34

när man efter denna dan ÄNTLIGEN kommer till bussen i Skyttorp som de ringt från tåget för att den ska invänta oss,och sen när vi kliver på så är det inte bara en sån hög turistbuss,meckigt med barnvagnen,......dessutom höll bussjäveln på att pajja ihop eller nåt så jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta !!


Varit i Gävle på Läkerol Arena med alla barn på hockey.Brynäs-Färjestad

Alla håller på Brynäs såklart utom mannen,och 2 småpluttar som säger att de håller på Färjestad med.

Kul match,bra platser och Brynäs vann såklart!!



Sen började det spännande.

Försöka hinna med bussen så vi skulle hinna med tåget.Tåget som inte gick!!?

Som det blivit nåt trassel för att det är "helg" idag...


Lyckades hitta en buss till Skutskär,svinkallt ute,och innan det blev jag lite utskälld av en gubbe på stationen.Men jag skällde tillbaks :D


Nåja,tåg till från Skutsär,visar sig att en personal inte dykt upp så tåget fick vänta 10 min.Jippi liksom!!

Vi som tänkt att vi hade gott om tid för att sen hinna med bussen från Skyttorp.

Tågvärden va arg,då felet tydligen låg högre upp och personen som inte dykt upp hade bara följt de tider han fått.


De erbjöd sig fixa taxi åt oss,6 pers o barnvagn.Sen när de ringde o kollade så säger de att det inte alls ska gå nån buss 21.40....suck!!Vi extrakollade och det ska det VISST göra och om vi missar den får vi liksom vänta där en timme.I minus 10 grader med barn ,inte ett dugg kul !!


Nåja,efter många om o men är vi nu hemma efter en kanonbra dag!!


Idag fick vi ju i allafall se hockey :)

Värre var det när vi åkt alla + några från Kumla till Globen för några år sen och nån jäkla vaktmästare borrat hål i isen!!?

Då var det bara o vända o åka hem ju...ha ha 

Av Mamma Xaramia - 2 januari 2012 22:02

jajamän så är det !

Antingen väljer man att se livet som en börda ,där varje sak är jobbig,varje litet motstånd är ett hinder .....

ELLER så väljer man att se varje dag i livet som en gåva och att se varje litet motstånd som en utmaning!


Det är upp till var och en att välja!

Man väljer kanske inte alls allt man ställs inför,det vet jag mer än väl,MEN man väljer hur man tacklar det,förhåller sig till det och framförallt hur man uttrycker sig kring det som händer i ens liv.


Jag VET att jag säkerligen provocerar med att försöka hålla huvudet högt,vara äckligt positiv och optimistisk inte låta mig nedslås av motgångar eller skitsnack,men det fullkomligen skiter jag i.


Jag är helt övertygad om att en positiv inställning och lite jävlaranamma är det som avgör ifall man lyckas med det man företar sig eller inte ....och jag är bara sååååå less på såna som ständigt gnäller.

Sorry,men ta lite eget ansvar nån gång.Ingen kommer att knacka på dörren och säga : Varsågod här är LYCKAN!


Det funkar inte så! Lyckan skapar man själv utifrån där man står! Och man blir som man tänker /talar!


Jag väljer att tackla livet i positiv anda,även om man vissa dar knappt vet om man ska skratta eller gråta.


Nyårshelgen firades i skogen hos svärmor utanför Kumla.

Underbart lugnt och skönt och jag sov som en Prinsessa i skogen.Älskar tystnaden och mörkret 

God mat,trevligt sällskap och på tolvslaget hade vi hittat fram till civilisationen och kollade lite raketer och skålade in nya året i skumpa.

Calle tyckte fyrverkerierna var liiite läskiga men "coola " 

   



             


 

några av bilderna har mästerfotografen Calle själv tagit!  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards