En dag i taget.....

Alla inlägg under november 2008

Av Mamma Xaramia - 30 november 2008 18:06

härhemma har vi fikat med glögg,pepparkakor och lussebullar,men jag fick bara titta på .Jag vill också smaka ju....

Av Mamma Xaramia - 30 november 2008 11:17

i köket,enda stället jag tänker sätta upp "julgardiner" på.I de

andra rummen blir det adventsljusstakar,adventsstjärnor och annat men är lite allergisk mot för mycket pynt och tomtar.....

Av Mamma Xaramia - 30 november 2008 11:16

med pappa.Jag charmade dem alla ;)

Av Mamma Xaramia - 27 november 2008 20:13

hela dagarna....ibland rynkar han ögonbrynen och ser jätteallvarlig ut!!

Av Mamma Xaramia - 27 november 2008 19:40

fylla INNAN jul liksom...hm...min ena syrra och pappa i helgen som kommer.Sen 2 småkusiner i början av december.Har fixat lite paket idag,gillar att va ute i tid!!

Av Mamma Xaramia - 27 november 2008 19:25

...den gamla babysittern som min moster bytte tyg på lagom som min äldste son föddes -95.

Sen har den hållit till de två efterkommande brorsorna,några kusiner emellan och så nu åt vår lillskit Calle.Han tycker den är såååå snygg med djungelmotiv ju!!

Av Mamma Xaramia - 25 november 2008 14:54

är när nån annan talar om för MIG hur JAG ska göra nåt,alltså när nån anser sig veta bättre än mig.....om mig själv....


Jag lyssnar självklart på vad andra har att säga och tar åt mig av goda råd från andra om jag ber om dem,men när nån prackar på mig sina åsikter med sin övertygelse om att deras sätt är det enda rätta....det har jag svårt för.


Att jag själv kan både tänka och fatta egna beslut verkar de inte tro!!Att olika personer tänker och handlar olika  gör att valen man gör är olika utan att för den skull vara "fel".....


Jag vet att det finns "rekommendationer" om det mesta ,men det är väl ändå i slutänden jag själv som mamma (i just detta fall) som känner mitt barn bäst....så om han börjar med smakportioner vid 3,5 mån eller 4,5 mån eller ännu senare.....vad är grejjen liksom ??Om barnet verkar intresserat,är "stort" och som ett äldre barn till sättet,vad hindrar att jag börjar med smakportioner 2 veckor innan BVC rekommenderar liksom?????


Jag vet vad som händer : INGENTING!! mer än att jag började liiite tidigare än det rekommenderades och att barnet kanske blir mera nöjd och så....det är MIN erfarenhet!! men så tog det ett tag innan jag förstod att BVC:s ord inte är Lag!!  Man får göra annorlunda! INGET händer liksom....


Detta är mitt 4e barn och jag har varit och vägt honom kanske 3 ggr på 4 månader.....Usch fyyyyy vilken DÅLIG mamma jag måste vara !! OCH jag låter pappan ta barnet ibland,jag har tom varit borta från honom en HEL dag,jag har ju liksom 3 andra barn som också behöver mig!!


Vill man helamma 6 mån,ge smakisar vid exakt 4 mån,ha barnet sovandes i sin säng,inte nånsin lämna bort den lill* ,börja dagis vid 12 mån,gå på babyrytmik och gud vet vad så gör det men låt oss som inte gör så göra på vårt sätt.Vi är föräldrar vi med....på VÅRT sätt.Rätt eller fel?! Vem bestämmer det liksom??!





Av Mamma Xaramia - 25 november 2008 14:48

varför anses det generellt att man är en dålig mamma om man sätter sina egna behov före barnets....dvs kanske slutar amma eller så för att få SOVA??För att man ska kunna funka som en bra mamma kanske just sömn är det som behövs??hur kan det då va dåligt? menar INTE att man ska låta barnen skrika eller nåt för att själv få sova,utan kanske försöka hitta nåt sätt att få den sömn man behöver.....

Varför måste nyblivna (och andra ) mammor döma varann så hårt? Varför kan vi (jag själv med säkerligen i olika frågor )inte unna varann att hitta våra egna lösningar?
Varför känns det som att det på nåt sätt skulle va "bättre" att göra på vissa sätt??

Att amma tex är självklart det bästa för barnet? själva bröstmjölken och närheten såklart....men VAD säger att tex urpumpad bröstmjölk givet av pappa när mamma sover ,naken hud mot naken,är sämre? vem bestämmer det ??det kanske i själva verket är BÄTTRE att barnet får samma närhet till pappa och att mamma får sova några timmar och få lite mer ork,eller ??


som nybliven mamma igen är det hela tiden en massa saker man ställs inför och dessa tankar uppkom efter en diskussion på AFF(Allt För Föräldrar)när en mamma försökte hitta ett sätt att få sin son att sova mer på natten....

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards