En dag i taget.....

Alla inlägg under mars 2013

Av Mamma Xaramia - 7 mars 2013 09:13

eller från varann är ibland enkelt och ibland komplicerat.

Ibland förstår man varann jättebra och ibland förstår man inte varann eller ens sig själv.


Efter en period med en hel del irritation pga sånt jag själv inte kan påverka letade jag reda på lite böcker att bläddra i ,för att omfokusera mina tankar och vända irritationen och för att inte låta den äta upp mig inifrån.

Man måste sätta gränser för var som är okej,både för sig själv och andra.

Jag kan inte sätta en annan människas gränser men jag kan försöka vara tydlig med mina egna !


Kay Pollak är en stor förebild när det gäller flera olika saker,framförallt hur man ser på andra människor,möten människor emellan och på livet i stort.

I hans böcker "Att välja glädje " och " Att växa genom möten " finns en massa spännande tankar .


De om att lära sig nåt om sig själv i varje möte med en annan person till exempel:


"Jag har något att lära mig

Nästa gång du är störd,irriterad,förbannad,helt slut och trött på en medarbetare (patient,kund,elev,partner...)pröva då att väldigt försiktigt och sakta säga inom dig (detta kräver stor villighet av dig ):


Det som sker just nu

det sker för att jag har något att lära mig.


Jag säger inte att det är lätt.Men när vi skyller på andra ,ger andra skulden för något som sker,då handlar det ofta om att vi överför ett eget problem (projicerar ut det ) på en oskyldig.


Det är jag och ingen annan som väljer om jag vill lägga ut min irritation på en annan människa eller om jag vill se och finna orsakerna till min irritation inom mig.Lära mig något.Om mig själv .Och växa."


Kloka tankar,som sagt!





Av Mamma Xaramia - 7 mars 2013 09:02

har jag fått senaste veckan .Välbehövligt!

Försöker läsa ikapp en del,gjorde en förbaskad nätdugga häromdan och lyckades äntligen bli godkänd.

Har gjort den förr men varit 0,5-1 poäng ifrån,retsamt som sjutton!

I helgen som var tog vi mina yngsta och pojkvännens yngsta barn och åkte på kryssning.

4 galna huliganer på Östersjön liksom  


Skämt åsido så funkade det utmärkt och vi hade jättekul.


Denna veckan har Calle plutt varit ledig flera dagar och Alfred har åkt direkt hem efter skolan vissa dar,så härligt när man ändå är hemma liksom.Alfred fyllde hela 10 år i tisdags.10 år liksom ?? Vart tar tiden vägen ??

Och minstingen,Calle ,blir liksom 5 år i sommar ju!


Idag ska vi tvätta lite,handla och börja packa en del.Jag ska även försöka plugga en del farmakologi tänkte jag .

I helgen som kommer ska Calle till sin storasyster i Kumla.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards