En dag i taget.....

Alla inlägg under juli 2014

Av Mamma Xaramia - 21 juli 2014 15:21

Har det blivit sista veckorna för bonusbarnen. Mina barn är rätt vana ;)
Det har smakats och ätits kräftor, räkor, crabfish, sillröra, tsatziki, kålrabbigratäng, palsternacka, rotselleri, svamp, oliver,soltorkade tomater, havregrynsgröt, ärtsoppa, ruccola, broccolisoppa med bacon, quinoa, bulgursallad, vaniljkvarg med frukt, friterad ananas, laxburgare,egen potatissallad med skal på färskpotatis, isthe',testat dill , gräslök, persilja, olika myntor, stevia mm.
Och idag blir det rotmos.
Det mesta slinker ner. En del petas undan men numera äts faktiskt det mesta

Av Mamma Xaramia - 8 juli 2014 18:30

Jag har fått lära mig att man äter den mat som ställs på bordet.Inga direkta tvång utan mer genom uppmuntran,skapande av nyfikenhet och en självklarhet kring mat och ätande.Man äter när man är hungrig,sover en viss tid på kvällen,går på toa när man behöver mm.

Vissa saker tjafsas det liksom inte om,de bara ÄR så.

Okej,ibland gillar man det kanske inte,men man kan i allafall smaka.

Man behöver INTE ständigt kommentera allt man gillar och ogillar .Ibland kan det finnas alternativ att välja på ,ibland inte.

Även om man inte gillar nåt av maten finns det oftast så man kan smaka litegrann och sen äta resten,olika tillbehör mm.Äter man dåligt till middag får man inte nåt annat istället.

Jag kräver inte att man ska tycka om tex rå lök,oliver eller soltorkade tomater eller andra lite mer ovanliga eller udda smaker,men å andra sidan kan man liksom inte ens veta vad man gillar om man aldrig provat.


Härhemma äter vi inte barnanpassad mat,inte på det sättet att matschemat rullar på mellan Korv Stroganoff,pannkaka och spagetti och köttfärssås.Alla äter samma sak,dvs inte särskild mat till barn och annan till vuxna.

Visst ,nån gång kan det hända men väldigt sällan .Å andra sidan kan det finnas olika alternativ.Om vi grillar tex finns ofta både korv och kött.

Vi är dessutom oftast rätt många vilket gör att säsongens grönsaker och rotfrukter ofta används som bas eller för att dryga ut maträtter.Jag tycker också det är viktigt att lära barn proportioner.

Man tar inte en liten futtig potatis och tre fläskkotletter!


Första gången man äter nåt är det inte säkert att man gillar det,man kanske inte ens vet vad det är,eller inte gillar konsistensen,men om man vågar smaka ,kanske får veta exakt vad det är eller innehåller går det lite lättare nästa gång.


Jag tycker även det är viktigt med en varierad kost,framförallt för att få i sig alla vitaminer och annat nyttigt som man behöver,men även för att skapa en nyfikenhet kring nya smaker,så jag tycker det är viktigt som vuxen att inte tex bara servera ris och pasta.Och potatis.Utan även bulgur,nudlar,couscous,matvete och quinoa.


Och jag vill att mina barn ska uppskatta mer i grönsaksväg än tomat ,gurka och majs.....och framförallt ha smakat även lite mer ovanliga saker än broccoli,kanske till och med typ kålrabbi eller svartrötter....och vem vet,de kanske tom gillar det ?!


Jag tycker även att det är viktigt att man äter frukost,lunch och middag och ett par mellanmål. Visst kan man fuska lite ibland,äta fil till lunch (eller middag ),hoppa över nåt mål ibland eller så,men grunden i vardagsmaten ska se ut ungefär så och rostade mackor med tex marmelad och varm oboy är inte nån bra frukost enligt mig.


Och Billys panpizza,vanlig pizza,Maxmål,kebab,chicky bits ,thai hämtmat,färdiga maträtter från Findus är nödlösningar nån gång ibland,inte dagligen.....

Och det är INTE okej att äta 10 melonskivor till mellis för att sen peta i middagsmaten för att man då inte är hungrig.


Jag vill även att mina barn ska veta att fläskkotletter kommer från gris,att svamp växer i skogen,att man kan fiska (och äta )egen fisk,baka eget bröd,att man kan koka sylt av egenplockade blåbär och att man kan odla egna kryddor.Jag vill även att mina barn ska veta ATT man kan göra egen potatissallad,egen remoladsås,coleslaw,skagenröra och att man kan äta färskpotatis med skalet på och att fullkornspasta är minst lika gott som det vanliga alternativet.


Härhemma odlas bla potatis,morötter,rödbetor,sallad ,ruccola,paprika,gurka och chili,mest för att det är kul och för att lära barnen hur det växer men såklart också för att vi vill äta upp det.Rabarber,krusbär,vinbär,äpplen,rabarber,physal
is (inomhus) odlas också.

Här finns även dill,persilja (både slät-och krusbladig ),gräslök och en gräslök med vita fina blommor.

Här finns även olika myntor,oregano ,basilika,rosmarin,salvia och även lite mer ovanligt som curryört och åbrodd.


Mat ska vara gott,nyttigt och matsituationen trevlig.Det ska vara roligt både att laga maten och äta den ,därför har jag gärna hjälp i köket(inte alltid )och vi försöker äta alla tillsammans i köket.Och väntar på varann .


               

Jag vet,troligen har jag höga ambitioner i mitt tänk.Och jag lever inte alltid som jag lär,ibland slinker det igenom ett paket Mamma Scans köttbullar här med.MEN jag vill liksom ändå att mina barn VET att man kan göra köttbullar själva.....ja ni fattar !     

Jag menar absolut inte att man måste älska allting,men jag som vuxen vill ge barnen förutsättningar att åtminstone prova och få en erfarenhet.





Av Mamma Xaramia - 6 juli 2014 22:23

Blev visst en utflykt till Lövstabruk idag .

Trolleri,jättestora såpbubblor,picknick i gröngräset,Barnens Bruk,fina blommor och tornerspel

                                         

Av Mamma Xaramia - 6 juli 2014 22:07

                                   

Av Mamma Xaramia - 3 juli 2014 21:27

med sina föräldrar.Alltid

Om man som separerade pratar illa om den andre så barnet hör så sårar man barnet.

Om JAG tex ställer ledande frågor om hur pappa gör eller är eller om barnet (som är hos mig just då ) får jobbiga frågor att svara på där det hamnar i en lojalitetskonflikt .

Vissa saker blir såklart jobbiga att svara på.Som om man saknar den andre föräldern ....mm .Jag saknar pappa men jag sitter bredvid dig mamma som tycker att pappa (och pappas nya ) är en idiot.....kul för låt säga en 7-åring att svara på den...

Om jag som förälder ändå pressar barnen med såna frågor och sedan väljer att tolka svaren till min egen fördel och kasta det i ansiktet på den andre föräldern,då borde man kanske inte ens ha barn anser jag (lite hårt kanske men ja ni fattar !!)

Vissa människor borde kliva ur offerkoftan,sluta bete sig som bitterfittor och försöka främja kontakten med barnets andre förälder.Det kommer en dag då de allra flesta barn rannsakar sina föräldrar och ser sin egen sanning....


Obs detta handlar inte om mina barns pappa,utan mer allmänt.

Alla separationer/skilsmässor sker absolut inte smärtfritt ,det finns ofta massa sårade känslor ,men nånstans måste man så småningom,efter värsta stormen,VÄLJA att göra nåt bra av det.


Jag har absolut INTE varit den bästa av förebilder,det har jag aldrig påstått,men jag har nog heller aldrig kallat mina barns pappa idiot så barnen hör,eller liknande.....Ibland får man liksom bita sig i tungan tusen gånger,göra vad man tror är bäst och skrika ut frustrationen i skogen.

Min relation till personen är(delvis) över.Men barnens finns och ska få finnas kvar.

Av Mamma Xaramia - 3 juli 2014 19:27

utforska nya ställen.

Rasta hund och barn 

                           

Av Mamma Xaramia - 3 juli 2014 19:04







även om jag typ alltid har kameran i högsta hugg och fotar ,älskar att dokumentera allt,så hinner jag ibland inte dela allt med andra.Min blogg har jag ju mest för min egen skull,som en dagbok att kunna gå tillbaka till.

Så detta är bilder från midsommarafton.

Kubbspel,god mat,trevligt sällskap ,kortspel <3

               

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards