En dag i taget.....

Alla inlägg under september 2009

Av Mamma Xaramia - 29 september 2009 20:16


...en favorit

Trött som sjutton efter att ha varit på  frukt och gröntkurs hela dan i Rimbo.

Jäklars vilken fräsch Ica-butik de har där,vilken grönsaksavdelning!!Vill ha,vill ha....

Haft en bra givande dag men det är tröttsamt ....blir sovdags tidigt.


Har idag inhandlat ett "bananskal" åt Alfred,perfekt att ha i väskan till matsäcksbananen på utedagarna

         


Lyssnar på en bra bok i mobilen,orkar väl typ 10 min innan man sover sen ,fast man vill lyssna mer

 

Av Mamma Xaramia - 28 september 2009 11:59


När det verkligen gäller,var du än går ,så är det DÄR du är.

Vad du än gör ,så är det till slut faktiskt DET du gjorde.

Vad du än tänker just nu,så är det just precis DET som finns i dina tankar.

Vad som än hänt i ditt liv,så är det just DET som hände.

Den viktiga frågan är,hur ska du hantera detta ? Med andra ord: "Hur går du vidare"?


(ur boken Att leva ett liv-inte vinna ett krig av Anna Kåver )

 


Sinnesrobönen: De första raderna säger något mycket ,mycket viktigt,nåt som jag till o med kan ta till mig som inte ens tror på Gud....eller är troende


Gud,även om jag inte tror på HONOM så tror jag kanske på "nåt" så ordet Gud i detta får stå för det eller oss människor bara







Gud,ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.
 

 


acceptera,acceptera,acceptera....man måste acceptera det som ÄR,man måste inse att det som sker det sker,det som är,det ÄR liksom...man kan inte ändra det men man kan ändra sin inställning till det.


Lika lite som jag kan påverka vädret imorgon kan jag tex påverka vissa andra saker både i dåtid och framtid.....och då måste jag acceptera dem.De saker som går att påverka ska man absolut försöka påverka om det är vad man vill,men de andra finns ingen anledning att gräma sig över,de går inte att påverka....that´s it!


 






Kopierar in ett tidigare inlägg från bloggen :


"Vi har haft det tufft och många gånger har vi varit mindre bra föräldrar,men vi är dom vi är och gör en del misstag på vägen.

Misstag som vi försöker vara ärliga med inför varann och barnen,misstag vi försöker rätta till,vi visar barnen att vi är mänskliga,vi gör fel,vi klarar inte allt ,vi orkar inte allt.....vi mår pissdåligt ibland liksom dom också gör....


När en hel familj drabbas av sorg/kris  är det som att ständigt gå på ett minfält,vem ska expodera härnäst?


Alla har sin sorg,sitt sätt att hantera den och alla är i olika faser oftast,det är skitjobbigt.....DESSUTOM ska man orka hantera vardagen,dagis, skola,  jobb, föräldramöten,tandläkartider, avslutningar på allt möjligt,trotsiga småbarn,tjuriga storbarn ,obstinata tonåringar,matlagning,handling,tvätt, jobbiga ex, ungarnas kompisar, grannar, utvecklingssamtal, fotbollsträningar, släktingar......you name it!



Allt detta ÄVEN dagar då man helst ville stanna i sängen under täcket och bara grina och inte träffa NÅN ,även de dagarna måste man orka....

Vi har gått igenom mer som "familj" på våra dryga 2 år tillsammans än många andra gör på ett helt liv känns det som....på gott och ont!


Det har inte varit lätt,det ÄR inte lätt,livet är inte lätt.....inte en dag är enkel egentligen... .


Jag är glad att vi är där vi är idag men jag skulle inte vilja göra om det om jag fick välja.....och jag hoppas att de allra flesta slipper gå igenom vad vi gjort "

 



Litet tillägg:

har väldigt svårt för när "nån annan" sitter o talar om hur jag ÄR!

Särskilt nån som inte ens känner mig!

Skulle kunna skriva massor om det men jag ids inte,jag ställer mig över det....låter det passera och avstår att sänka mig lika lågt!


Jag skriver utifrån mig själv och mina tankar istället för att kasta skiten på nån annan!


Jag är en person med mycket stort hjärta ,som försöker se det goda i allt,jag bryr mig om mina nära och kära,jag respekterar andra och att de tycker och tänker annorlunda än mig,MEN jag är jag ändå liksom !


Jag är inte bättre än nån annan,men heller inte sämre !

Jag påstår inte att jag alltid gör rätt eller är bättre än nån annan,men jag gör på mitt sätt och vem bestämmer om det är rätt eller fel?!


Jag ÄR jag ! Varken bättre eller sämre än nån annan!


Och det tar jag ingen skit för!!



Av Mamma Xaramia - 27 september 2009 08:06

bestod mest i att se till att allt va helt Skrattande


Att vara borta hos nån man knappt känner,nån som bara har stora barn,både över och undervåning med läbbiga trappor,en stor hund(med tillhörande hundmatsdkålar!) och ett ömtåligt akvarium är en prövning....ha ha


Men men Calle skötte sig exemplariskt,han va tyst när demonstrationen hölls och klappade hunden fint(nåja rätt fint då,hunden va van vid familjens egna barn som tur var )....mumsade på bulle och saft och charmade alla !


Jag hade tänkt mig en lugn skön hemmakväll efter jobbet men blev liksom medtvingad på ljuspartyt ju....ha ha

En jobbarkompis som skulle dit och en annan som är återförsäljare och som båda absolut tyckte Calle skulle följa med ,så det gick liksom inte att skylla på det heller Flört


Första tanken : Nej,orkar inte.Men sen ändrade jag mig....va sjutton,sitta hemma o slappa kan man ju göra vilken kväll som helst så bara att hänga på,kul att komma ut och träffa lite folk,fika lite och ha trevligt....slappa ,kolla film eller läsa en bok hinner jag ju sen.


Jobbade 7-14,va bla i charken....kul kul med nåt annat ibland!Fast ovant!

Käkade en sen lunch,kollade lite på v 75 (fick nog in pengarna vi satsat )hann vila en liten stund innan alla ramlade in som skulle till stan med sambon.

När Calle vaknade efter en sen middagssovning va det fullt med folk här som mumsade på både snacks och öl.....Calle själv föredrog jordnötsringarna MUMS!


Tänk vilken surprise man kan fixa med lite list och planering ....he he.

Vad jag förstått så var kvällen lyckad med mat,öl,musik o en massa bus....det är farligt att släppa ut ovana gubbar som sitter hemma för mycket på stan.....blev lite orolig när jag läste UNT i morse om fylla/misshandel men buset var tydligen av helt annat slag ha ha ha .Fräckisar!Flört




Det är SÅ sällan jag är hemma själv,lite ovant men väldigt skönt efter att Calle somnat.


Sambon ramlade väl in mitt i natten nån gång,katten skulle ut halv 4 och Calle kissade igenom strax efter....så sömnen har väl inte varit den bästa ....får vila när Calle sover middag,sen iväg och jobba 14-21.15

 

Av Mamma Xaramia - 26 september 2009 21:12

japp så är det....att kunna vara barnslig ibland,tillåta sig att busa,larva sig,hoppa i vattenpölar,sparka boll,gegga med lera,spela luftgitarr med dammsugarmunstycket o sånt....att vara deltagande MED barnen,det är bara SÅ underbart härligt!


Många gånger gör vuxna inte sånt,för det "passar sig inte" eller av nån annan anledning.....även jag kan vara så ibland....


Min Älskling hjälper mig att hitta de sidorna när jag själv blir "för" vuxen och glömmer att leka,tack för detKyss


Därmed inte sagt att man ska busa och skoja jämt,eller att man för den skull ska va oansvarig.....men man kanske kan släppa lite på sin vuxenhet ibland och våga va på barnens nivå,vilket faktiskt är himla kul....


Jag samlade på Disneyfilmer innan jag ens fick barn,är det "barnsligt" eller inte ? Vem bestämmer det?


Disney´s filmer har ofta en vuxen underton,ett budskap som barn inte ser,de ser bara själva storyn medans en vuxen (de flesta ) ser nåt annat.Många Disneyfilmer är faktiskt rätt läskiga och passar kanske inte alls småbarn ?



Av Mamma Xaramia - 25 september 2009 22:26

myser med en kopp the med Älsklingen efter en lååååååång dagGlad


Mina fötter orkar inte gå längre....som ett av jonen i fattigstugan säger i nån Emil-film,precis så känns det just nu....inte en meter till!


Först Stadsparken och sen jobbat till 21.15

Snart sovdags o ladda om batterierna ,jobb imorgon med 7-14.....

På eftermiddagen/kvällen ska Calle o jag mysa bara med varandra då pappan ska iväg på roligheter....mys mys!


Av Mamma Xaramia - 25 september 2009 14:00

Utflykt till Uppsala med en gäng ungar idag.Lovat att va barnvakt till syrrans barn....hade ingen lust att bara sitta hemma,roligare att hitta på nåt ...och enklare med att va utomhus.

Packade Festis ,inhandlade bananer,tablettaskar och klubbor på vägen (mutor!)


Calle 1år och Alfred 6,syrrans barn Vilja 4 och Loke 6 år,brorsans dotter Madicken 6 år.....

buss /tåg till stan,promenad med kort fikapaus,hittade en jättebra liggande staty som var varm....skönt för frusna små händer på förmiddagen..... till Stadsparken med lekplats.

Promenad tillbaks,passerade Max  på Busstorget och åt,4 olika Maxboxar med olika innehåll....pust!!

Impad av tjejen i kassan som lyckades få allt rätt Glad

Buss och tåg tillbaks.

Nåja en borttappad plastspindel ,en skrapad näsa efter vurpa på kullerstenar....annars mätta,nöjda, glada,lite trötta o skitiga ungar.....men vi har haft kul,detta ska vi göra om !

           


Vilken tur man har som får gå och jobba på eftermaddagen efter utflykten hahaha.....skämt åsido,alla var riktigt duktiga idag,funkade kanon!Glad


Av Mamma Xaramia - 24 september 2009 19:01

här på baksidan fortfarande..


.      

Av Mamma Xaramia - 24 september 2009 10:32

lyssnade jag på för 2 år sen och de väcker minnen,behöver inte skriva så mycket mer....




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards