En dag i taget.....

Direktlänk till inlägg 3 april 2015

Stor tacksamhet....

Av Mamma Xaramia - 3 april 2015 20:12

många dagar är jobbiga och tunga men jag kände ikväll att jag ville dela lite andra tankar än de bara negativa....

För en stund sen låg jag och vilade ryggen ,Lowe och Calle spelade spel på datorn efter att ha varit ute precis hela dagen ,maken fixade mat och Ivar gick omkring och lekte för sig själv,en kort stund av lugn och harmoni i det lilla lilla hemmet.

Inte helt kul alltid att bo i en etta,absolut inte.

Vi går på varann när alla är hemma ,allt är trångt. Inget är anpassat för en 1-åring,han når allt överallt hela tiden.....jättekul not!

Alla sover i samma rum(det enda rummet ),inte helt lätt med en unge som sover middag eller om vi vuxna vill få en stund själva i tv-soffan (nej just det, det hade vi ingen nej ) när barnen somnat på kvällen ,men det går.

Ändå låg jag där ikväll och kände mig så otroligt tacksam .För allt jag ändå har   

För att vi har tak över huvudet,även om det är en liten jourlägenhet på 1 rok så är det mer än många har i världen.

För att jag har min man och mina barn hos mig(några av dem iallafall) ,det är också mer än många har.Jag sitter inte och tigger pengar i kylan och har mina barn några mil bort ,inte i ett annat land.


Mina barn har möjlighet att vistas ute i underbar natur och andas frisk luft....


Jag är tacksam för att jag får tycka,tänka och skriva nästan precis vad jag vill utan att bli förföljd,torterad eller förvisad,fängslad eller rent av dödad.Jag har rätt att säga vad jag tycker utan att tystas,jag har rätt att tänka annorlunda och jag har många många fler fördelar som kvinna i vårt land mot vad många i andra länder har.Jag har genomgått flera graviditeter och förlossningar,opererats för blindtarmen i v 30 under graviditet och har två akuta kejsarsnitt i bagaget,i ett annat land hade jag kanske varit död idag .Vi hartrots allt en fantastisk sjukvård och mödravård i vårt land även om den kan bli ännu bättre och det finns massor kvar att göra.De barn jag har fött är friska och jag kan räkna med att de når vuxen ålder,det är också mycket mer än man gör i många andra länder.


Jag är så tacksam för att jag sluppit uppleva krig och för att vi har fred i vårt land.Såg en bild på facebook häromdan på ett barn som lyfte händerna i luften inlärt för att bli skonad och inte dödad....så fruktansvärt!


Såg ett program på TV häromdagen om monsunregnen ,fascinerande och mäktigt med såna vattenmassor,helt otroligt.På vissa ställen flydde människor för sitt liv för att överleva,när jag tänker på det ,att mitt barn skulle sträcka upp händerna för att klara livet eller att behöva fly undan vattenmassor för att överleva så känns vår situation helt okej faktiskt.


Ett svamligt inlägg med många snurriga tankar ,men viktigast är att jag faktiskt hittat det positiva just idag,i vår stund,just här ,just nu....


Att ligga där på sängen med solens strålar skinande genom fönstret,underbara pelargoner i fönstret,maken stekandes kött i köket,höra barnens småpratande vid datorn och Ivar tultandes omkring på golvet med sina leksaker....bara ligga där utan att frysa och vara rädd,kunna blunda och ta in just DET ögonblicket var magiskt ....DET är LYCKA!!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamma Xaramia - 13 april 2015 17:26

7 januari skrev jag : "Jag klagar sällan men just idag känns allt bara extremt nattsvart och jag får snart panik.På riktigt!! Jag har svårt att orka mer nu,svårt att hålla ihop....   Jag har ringt,jag har mailat,jag har googlat,jag har bönat,...

Av Mamma Xaramia - 10 april 2015 09:50


I dagarna är det 2 månader sen vi flyttade hit. Ivar är 14 månader.I 2 av dessa månader har han bott här.I 1/7 av sitt liv hittills,en tid han inte ens kommer komma ihåg sen troligen.... Lägenheten i sig är det ingen fara med,förutom då att det är ...

Av Mamma Xaramia - 1 april 2015 09:14

Igårkväll låg jag och tänkte att min hjärna har tankar för väldigt många blogginlägg,men jag har inte energin att få ner dem så nån förstår. Just nu befinner vi oss i nåt vacuum,maken jobbar och jobbar och jag försöker mest få dagarna att gå så smä...

Av Mamma Xaramia - 20 mars 2015 07:57

men man lär sig leva med dem,de gör lite mindre ont med tiden....de är inte öppna och ständigt blödande dagligen så att säga. Sårskorpan är dock så tunn,så tunn och den slits av många gånger.För att läka ihop lite igen....   Sorg är bland det s...

Av Mamma Xaramia - 5 mars 2015 09:21

...så att lämna allt man gjort i trädgården känns ska ni veta :(   Alla växter och blommor vi fått av andra,av släktingar,av vänner,såna vi fyndat på loppisar,ropat in på auktioner på nätet,bytt med vänner och bytt via trädgårdsgrupper på face...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards