En dag i taget.....

Direktlänk till inlägg 28 december 2009

Aktivt föräldraskap.....

Av Mamma Xaramia - 28 december 2009 14:57

Aktivt föräldraskap tar avstånd från "nanny-metoder" som guldstjärnor och skämspallar och fokuserar istället på att bygga en inre drivkraft hos barnet utifrån följande nyckelegenskaper:


  • Självkänsla
  • Mod
  • Självförtroende
  • Samarbete
  • Ansvar

Syftet är inte att korrigera barnets beteende utan att göra föräldern
medveten om sitt eget förhållningssätt och de konsekvenser det får.
Föräldrarna får kunskap och verktyg för att förändra sitt eget beteende vilket i sin tur innebär att barnet förändrar sitt beteende.


Utbildningsprogrammen utgår ifrån en mycket positiv syn på barnet där man får förståelse och kunskap om att allt beteende har ett mål och grundar sig i grundläggande behov som barnet försöker få tillfredsställt. Föräldern får verktyg, teorier och metoder som bygger upp barnets egen inre kraft och karaktärsegenskaper. Syftet är att hos barnet skapa en god självkänsla, ett gott självförtroende och mod så att barnet på ett konstruktivt sätt kan möta de utmaningar som dagens samhäller bjuder.


Finns så mycket intressant !

Aktivt föräldraskap har intresserat mig länge.....som förälder gäller det att hitta sitt sätt att vara som förälder,att våga vara sig själv men även att utvecklas som person,vuxen och som förälder.


Jag försöker hitta inspiration bla på nätet och på så sätt utvecklas....Anna Wahlgren skriver i sin "Barnaboken" många kloka saker,bla detta att göra barnet delaktigt i familjen,låta alla vara viktiga och ha en uppgift,den tanken ÄLSKAR jag!

 


Liksom detta ovan,att det är föräldern som kanske måste ändra förhållningssätt,det handlar inte om barnet !!


Vem sa att det var enkelt att uppfostra barn?? Var det nån som trodde det ??


men men har man gett sig in i leken får man leken tåla,eller vad är det man brukar säga......och göra det bästa av det  


Fast de ibland kan driva en till vansinne ha ha








Målet är inte ett barn som lyder utan ett barn som modigt tar ansvar och väljer att samarbeta!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamma Xaramia - 13 april 2015 17:26

7 januari skrev jag : "Jag klagar sällan men just idag känns allt bara extremt nattsvart och jag får snart panik.På riktigt!! Jag har svårt att orka mer nu,svårt att hålla ihop....   Jag har ringt,jag har mailat,jag har googlat,jag har bönat,...

Av Mamma Xaramia - 10 april 2015 09:50


I dagarna är det 2 månader sen vi flyttade hit. Ivar är 14 månader.I 2 av dessa månader har han bott här.I 1/7 av sitt liv hittills,en tid han inte ens kommer komma ihåg sen troligen.... Lägenheten i sig är det ingen fara med,förutom då att det är ...

Av Mamma Xaramia - 3 april 2015 20:12

många dagar är jobbiga och tunga men jag kände ikväll att jag ville dela lite andra tankar än de bara negativa.... För en stund sen låg jag och vilade ryggen ,Lowe och Calle spelade spel på datorn efter att ha varit ute precis hela dagen ,maken fix...

Av Mamma Xaramia - 1 april 2015 09:14

Igårkväll låg jag och tänkte att min hjärna har tankar för väldigt många blogginlägg,men jag har inte energin att få ner dem så nån förstår. Just nu befinner vi oss i nåt vacuum,maken jobbar och jobbar och jag försöker mest få dagarna att gå så smä...

Av Mamma Xaramia - 20 mars 2015 07:57

men man lär sig leva med dem,de gör lite mindre ont med tiden....de är inte öppna och ständigt blödande dagligen så att säga. Sårskorpan är dock så tunn,så tunn och den slits av många gånger.För att läka ihop lite igen....   Sorg är bland det s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards