En dag i taget.....

Alla inlägg den 28 november 2009

Av Mamma Xaramia - 28 november 2009 22:31

känner mig ledsen,låg,tom,otillräcklig.....slungades på nån minut tillbaks drygt 2 år i tiden...


Tillägnar denna låt till en person med väldigt stort hjärta som fanns vid vår sida,vi fanns vid varandras den där dagen i september för 2 år sen när *Thea* föddes.

Vi fann varann där på sjukhuset mitt i allt känslomässigt kaos....helt absurt sjuk situation men Jag är så glad att vi gjorde det.


Den jobbigaste dagen i mitt liv och allt var kaotiskt kring henne med.....idag går mina tankar till henne och hennes barn


Detta är för mig *Theas* låt och jag kan inte höra den utan att även tänka på dig Gumman!

Av Mamma Xaramia - 28 november 2009 14:28

"Hetsa inte upp dig över småsaker"....

den punkten handlar om att förstå påståendet :


"Vart du är går är du där"

(detta är oxå titeln på en bok av Jon Kabat-Zinn,som jag tyvärr ej läst men ska göra nån gång)


Det viktiga med det här påståendet är att det kan lära dig att sluta att önska att du befann dig någon annanstans.Vi har en tendens att tro att om vi bara kunde byta miljö:

~~åka på semester,hitta en annan partner,ett annat yrke eller ett annat hem  ~~ skulle vi vara gladare och nöjdare.


Så är det inte !


Sanningen är att om man har destruktiva mentala vanor ~ om man lätt blir irriterad och retlig,om man ofta är arg och frustrerad,eller om man ständigt önskar att allt var annorlunda,kommer dessa tendenser att följa med

vart man än går.


Det motsatta är också sant.Om man är en på det hela taget lycklig person som sällan blir irriterad eller upprörd,kan man flytta från plats till plats och från person till person,utan någon större negativ påverkan.


En man frågade mig (dvs författaren i boken )en gång:

" Hurdana är människorna i Kalifornien ?? "  Jag ställde då en motfråga: " Hurdana är de i delstaten där du bor ?" "Själviska och giriga", svarade mannen.

Jag sade då att han förmodligen skulle finna att människorna i Kalifornien också var själviska och giriga.


   Den enkla insikten att livet,liksom en bil,styrs inifrån och ut i stället för tvärtom,kan leda fram till något fantastiskt.När man fokuserar mer på att vara tillfreds med var man är,istället för på var man hellre skulle vilja vara,kan man börja finna frid genast,i nuet!

Det ger ett inre lugn som man bär med sig när man flyttar,prövar nya saker och träffar nya människor.

Det är helt sant att "vart du än går så är du där"


Jag har skrivit om detta i tidigare inlägg,om att vara den man är,att vara sin egen bästa vän,det är DÄR man måste börja !!


Av Mamma Xaramia - 28 november 2009 14:27

är vi förhoppningsvis på väg till Gävle,Läkerol Arena here we come!!!.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards