En dag i taget.....

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

Livet,Döden och Framtiden....

Av Mamma Xaramia - 13 oktober 2009 19:42

 Idag på bussen fick jag en himlans massa tankar i huvudet,var tvungen att ta upp min almanacka och skriva ned dem så de kommer på pränt.Ville liksom inte bara släppa dem....rädd att förlora dem då...


Kom på mig själv att jag missat flera minuter av ljudboken jag lyssnar på,"Fyrvaktaren" av Camilla Läckberg.

Jag satt helt enkelt i andra tankar långt långt bort nånstans.....men jag vet inte var jag var i tanken eller vad jag tänkte!

 


Anledningen var nog att det i boken kommer upp ett ämne jag så starkt berörs av(att mista ett barn),därav tankarna som började snurra iväg......samtidigt som boken är så bra och intressant  så levde min hjärna ett eget liv....(ett sätt att hantera och bearbeta?)


Tanken är att det ska "bli nåt" nån gång,detta sammelsurium av tankar och funderingar....en bok kanske !

Eller så är de bara ett uttryck för mitt sätt att bearbeta saker....först när jag skrivit ner saker,vridit och vänt på dem från alla möjliga vinklar.....då kan jag få ihop det och gå vidare,förhoppningsvis åt rätt håll.

Jag tänker ständigt lite förmycket (grubblar ??Oskyldig).....I know!!


Men det är svårt att inte tänka,själva tänkandet går liksom av sig självt....


Ofta hamnar man i onda cirklar,onda spiraler vad gäller tankarna....man ser allt bara på ett sätt.....att då skriva ner dem,sen låta dem va ....och sen kanske titta på dem igen,kan ibland göra att man ser saker annorlunda!


Tankarna idag och hela sista veckan har handlat om Livet,Döden,Ångest,Framtiden,Sorg och en massa massa annat!!


Ofta tar man Livet förgivet....man lever bara liksom....sen när nåt händer så blir man plötsligt medveten om att det är så.Att man faktiskt lever....och att man (iallafall jag ) ibland är dålig på att verkligen ta vara på det....att VERKLIGEN uppskatta det.


Jag försöker verkligen göra det,jag försöker göra det medvetet.

Jag försöker programmera min hjärna att tänka: Lev,se framåt,släpp det som varit....ta vara på varje dag,skratta,njut,älska!

Jag lever och har SÅ mycket att leva för och att vara så oerhört tacksam för!


Det går bra.....8 dagar eller gånger av 10.....de resterande dagarna (fler om jag är inne i en "dålig" period då jag känner mig låg) lever hjärnan ett eget liv.....den hamnar i de där dåliga tankebanorna igen....som det krävs SÅ mycket eneri att bryta och omprogrammera....


Livet är långtifrån lätt och med tanke på vad vi gått igenom sista åren är jag stolt att vi är där vi är idag!



Vi har det kämpigt,så kämpigt att det ibland känns som man vill gå skilda vägar o bara få va ifred.....men samtidigt inser vi båda att detta är en del i sorgen,vi är 2 olika människor,2 olika personer som hanterar detta på olika sätt,2 olika personer med olika saker i "bagaget" och med mycket starka viljor.....ni kan ju tänka er detta under samma tak och att försöka få allt åt samma håll liksom.....!!Tungan ute


Har vi klarat oss så här långt liksom.....Per aspera ad astra (genom svårigheterna mot stjärnorna )


Blixtar o dunder(kan man lugnt säga ).....magiska under !!





Allt detta är som en berg o dalbana,det går upp,ner,fram o tillbaks.....o ibland snurrar det till ordentligt.....och fort går det så man inte alltid hinner med.......vi måste hitta varann i allt detta igen.....o igen....o igen!!


Allt detta medan "Vardagen" rullar på med allt det innebär ....kan lätt kännas som man befinner sig i nån sorts kaos jämt,alltid inställda på katastrof ......



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamma Xaramia - 13 april 2015 17:26

7 januari skrev jag : "Jag klagar sällan men just idag känns allt bara extremt nattsvart och jag får snart panik.På riktigt!! Jag har svårt att orka mer nu,svårt att hålla ihop....   Jag har ringt,jag har mailat,jag har googlat,jag har bönat,...

Av Mamma Xaramia - 10 april 2015 09:50


I dagarna är det 2 månader sen vi flyttade hit. Ivar är 14 månader.I 2 av dessa månader har han bott här.I 1/7 av sitt liv hittills,en tid han inte ens kommer komma ihåg sen troligen.... Lägenheten i sig är det ingen fara med,förutom då att det är ...

Av Mamma Xaramia - 3 april 2015 20:12

många dagar är jobbiga och tunga men jag kände ikväll att jag ville dela lite andra tankar än de bara negativa.... För en stund sen låg jag och vilade ryggen ,Lowe och Calle spelade spel på datorn efter att ha varit ute precis hela dagen ,maken fix...

Av Mamma Xaramia - 1 april 2015 09:14

Igårkväll låg jag och tänkte att min hjärna har tankar för väldigt många blogginlägg,men jag har inte energin att få ner dem så nån förstår. Just nu befinner vi oss i nåt vacuum,maken jobbar och jobbar och jag försöker mest få dagarna att gå så smä...

Av Mamma Xaramia - 20 mars 2015 07:57

men man lär sig leva med dem,de gör lite mindre ont med tiden....de är inte öppna och ständigt blödande dagligen så att säga. Sårskorpan är dock så tunn,så tunn och den slits av många gånger.För att läka ihop lite igen....   Sorg är bland det s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards