En dag i taget.....

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Mamma Xaramia - 10 februari 2010 13:01

hur mycket snor kan en liten 1,5 åring producera liksom ??


Ena stunden pigg,nästa gnäll och grinar för allt o inget,inget som är bra alls,trött o mera trött,grinar och hostar,grinar ännu mer och hostar ännu mer och snorar....stackarn!


 Ingen direkt feber men allmänt hängig och trött......


Igår sov han ju middag 3 timmar så idag tänkte jag smita en stund när han somnat,lämnade in den elektriska barnvakten till syrran som pluggade hemma....men tji fick vi,han sov bara en liten stund...


Nåja jag hann handla och fixa lite iallafall,sen ska jag iväg och jobba ikväll när sambon kommit hem.

Vi ska röja och städa frukt-och gröntdisken på jobbet,lättast att göra när det är lugnt o inte så mycket kunder,helst efter stängning ju!


Har fixat barnvakt till helgen,sambons dotter kommer hit.

Vi ska båda JOBBA!! och då kör det ju ihop sig lite så då får storasyrran passa lillbrorsan en stund  

Av Mamma Xaramia - 10 februari 2010 09:17

heter en bra bok som jag bläddrar i då och då,en sån där bok man inte behöver läsa från pärm till pärm utan kan bläddra i och läsa lite här och lite där.


Jag har aldrig ens försökt va perfekt,jag vill inte ens va det....MEN jag är väl medveten om att jag har höga krav på mig själv och det vill jag ha.Lagom höga krav så jag fortfarande utvecklas och är mig själv.

Jag tror att hela livet är en sorts "utveckling",allt jobbigt man stöter på har nån mening,man övar sig på sina medmänniskor,alla möten med människor,alla svårigheter man ställs inför(detta har Kay Pollak skrivit en bok om ..."Att växa genom möten" tror jag den heter,en intressant bok !)


Jag gillar att utvecklas,inifrån,så därför tycker jag att den här boken (liksom många andra ) tar upp många intressanta frågor och frågeställningar....

Det handlar inte om att vara perfekt-men att leva mer medvetet


Frågor att ställa sig i början av och under dagen:


*Vad är jag lycklig över i mitt liv just nu?

*Vad kan jag bidra med som höjer min eller andras livskvalitet idag?

*Vad har jag bestämt mig för idag ?

 

*Vad vill jag ge och vad vill jag få idag ?

*Vilka gränser vill jag sätta idag ?

*Vad vill jag träna på idag som tar min personliga utveckling framåt?

*Hur kan jag kommunicera tydligare idag ?

*Hur och när kan jag använda mina styrkor idag ?

*Vad ser jag fram emot idag?



Frågor att ställa sig efter dagen :

* Vad har jag gjort bra idag och vilka egenskaper visar det att jag har  ?

*Vad är jag tacksam för idag?

*Om jag kunde leva om min dag,vad skulle jag göra annorlunda?

 

 

* Vad har jag gett och vad har jag fått idag?

* Vilka insikter har jag kommit till idag?

* Vilka nya tankar har jag haft idag som jag inte hade igår?

* Vilka möten med människor har betytt någonting för mig idag ?

* Vilka spännande samtal har jag haft idag ?

* Vad har jag lärt mig idag ?

 

Det handlar inte om att hela tiden ställa sig dessa frågor utan att ta sig tiden att verkligen fundera över såna här saker....att verkligen tänka efter och medvetet ta ansvar för sig själv,sina tankar och handlingar och sitt förhållningsätt mot andra människor.Man har alltid olika val......

 

Och att leva medvetet -här och nu!!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards