En dag i taget.....

Alla inlägg under juli 2010

Av Mamma Xaramia - 16 juli 2010 13:50

idag....efter mycket cyklande denna veckan.Och gående;)


Igår på eftermiddagen tog Calle och jag cykeln ut till mormor.Svettigt men rätt skönt ändå,de fläktade ganska bra.


Calle doppade fötterna i badbaljan men annars var hennes odlingar mest intressanta


Idag har vi slappat hela dan,lyssnat på bok i mobilen när Calle sov middag.


Nu ska Calle o jag strax gå till affären och handla lite,sen är det dags att gå på fest

Av Mamma Xaramia - 15 juli 2010 13:55

slappar idag,Calle sover middag en andra gång...trodde han kanske skulle sova lite längre i morse när han va vaken till 22 ....och ja en liiiiten stund längre sov han...han sov till halv 7 istället för halv 6,alltid nåt ju  


Sen kom Calles mormor hit och frågade om vi ville följa med och handla...så det gjorde vi.Sambon var på rymmen(på vårdcentralen) ha ha....tänkte nästan efterlysa honom,men han kom hem i samma veva som mormodern kom...

Fikade lite,Calle mumsade på jordgubbar .


På baksidan var allt alldeles torrt så vi har vattnat massor.


På eftermiddagen ska nog Calle och jag cykla en sväng så sambon får vila lite...cykla är ju hur kul som helst ju tycker Calle!

De veckorna vi "bara" har Calle är det så skönt att kunna ge honom mycket uppmärksamhet,för de andra veckorna splittras den ju desto mer och han får dela oss vuxna med de andra barnen....


    bilder från Skansen igår,hade underbart fint väder hela dan och på sjön svalkade det bra .

Av Mamma Xaramia - 15 juli 2010 09:37

Idag blir det nog en lugn hemmadag,alla lite trötta efter Stockholmsresan igår....

Ska försöka läsa lite,gäller att passa på nu innan man börjar plugga,sen lär man väl knappt hinna läsa nåt annat än det som behöver läsas liksom ....


Känner mig taggad som sjutton inför hösten,ska verkligen bli skitkul....ska fundera lite på vad jag ska söka vidare sen.,....inte helt lätt men men det ger sig nog.

Svenska lärare funderar jag på,har alltid varit intresserad av språk,är duktig på att stava och retar mig enormt på att så många i vårt land verkar ha svårt att stava....nån borde lärt dem det !!


Sorgligt att se felstavningar dagligen på ganska vanliga ord.....tycker vi ska vara stolta över vårt språk och att kunna stava någorlunda rätt faktiskt borde höra till "allmänbildningen "....


 

Av Mamma Xaramia - 14 juli 2010 22:40

fötterna ömma efter mycket gående,lite solsveda på armarna och i nacken och alla trötta,kom precis hem...en heldag på Skansen,buss och tåg o även båt har åkts idag till Calles förtjusning.

Han har sett ormar (men våga inte klappa )gåsungar,grisar,björnar,sälar och heltokiga apor.Nästan klappat en lemur.....och klappat en älg...modig kille ...älgen alltså ;) hi hi


Haft en helt underbar dag,kanonfint väder och inget att klaga på alls,inte minsta gnäll på Calle,så himla underbar unge att ha med på ALLT!!


Han sov typ 5 min på bussen till stan och sen en halvtimme  precis när vi kom till Skansen så vi kunde ta en kopp kaffe i lugn o ro....sen fullt ös hela dan....han charmar verkligen alla....fick tom servitrisen att plocka upp ett "tappat" kvitto"(inte bara en gång utan fler)....när vi tog en öl i Stockholm( efter lite härligt strosande i Gamla Stan ) innan det var dags att åka hem,inte ens på tåget hem somnade han utan tjattrade glatt hela vägen......


  Calle ville ut redan tidigt i morse då jag öppnade för att släppa in svalare luft,syns det eller ???


Han ÄLSKAR att va ute,jämt jämt jämt,alla årstider och helst hela dagarna om han får bestämma

Av Mamma Xaramia - 14 juli 2010 09:16

imorse räddade jag en liten skogsmus från Råttfångaren Roffe ....den satt ihopkrupen bakom grillkolen på vår uteplats.


Fick upp den på ett av cykeldäcken som också stod där och bar upp den till buskarna så den fick springa iväg....

åt helt fel håll såklart,in mot Råttfångaren igen liksom?

Kamikaze-mus eller vad ?  

 


Samma sak för nån vecka sen när jag räddade en padda från att bli överkörd på vägen...bar den till gräset en bra bit ifrån vägen och alla bilar...


Sen va jag tvungen att gå tillbaks och hämta cykeln för att få med ett paket på hemvägen och när jag sen cyklar samma väg igen så kryper den dumma paddan mitt på vägen.....tydligen klarade den hela övergången över vägen för jag såg ingen överkörd när jag åkte tillbaks ....

Av Mamma Xaramia - 13 juli 2010 15:10

på våren,hösten och vintern låter det typ såhär:

Åh, det regnar, det är för kallt, det blåser, iiiiiih,det är snöslask....vi kan inte va ute,jag fryser..... ... och nu... ...pust och pust, det är för varmt!

Så jäkla varmt! Jag svettas ihjäl....


Gilla läget liksom.Just VÄDRET är liksom svårt att göra nåt åt....lägg energin på annat istället.


Man kan inte ändra på vädret,bara sin egen inställning....

 


Gilla läget ....och sluta gnäll!

Vi har 4 årstider i detta landet,så är det bara.

Fascinerande och mysigt enligt många....jag tycker det är oerhört fascinerande att vi kan ha -30 grader och snö....isar att åka skridskor på,höstar med svamp och bär och underbara vårar med alla blommor som börjar slå ut.....OCH härligt varm underbar sommar med sol,bad,jordgubbar och massa mys!

Det blir liksom lite som man gör det !


Gillar man det inte så har man problem liksom....man KAN inte göra nåt åt vädret...man kan däremot göra en massa för att stå ut!

Till att börja med så kan man sluta gnälla,acceptera och gilla läget och sen göra det bästa av det.Som med de flesta "gnällorsaker"....


Drick MASSOR av vatten,ät vattenmelon,ät kall mat,ät varm mat,bada,duscha,spring i vattenspridaren,blöt en scarf o vira kring huvudet,lek i en lekpark,åk ut på sjön,bada i barnens badpool,sov i en hängmatta,sola,sitt i skugga,spring naken,gå i bikini.....stäng ut värmen,skaffa fläkt.........var ute ...eller inne...men snälla sluta gnäll...hitta sätt att hantera värmen istället .


Odla tomater och paprika,de GILLAR värme och sol vetja ! eller kanske rent av vindruvor!


Sommaren är kort,ta vara på detta underbara medelhavsklimat några veckor....snart är den över och vi sitter och undrar var den tog vägen....


I morse tog Calle och jag en cykeltur på en timme,så himla underbart fint....och lagom varmt kl 7 på morgonen.

     


Imorgon blir det nog badlkäder på och ett morgondopp.....om nu inte det utlovade regnet kommer ikväll...jo då JAG tycker också det är varmt....men jag vet att det inte kommer vara för evigt så jag njuter....och låter svetten rinna mellan duscharna...


Väder väder väder...alltid massa prat om väder (och gnäll!),varför ? jag förstår inte riktigt !Jag förstår heller inte uttrycket "om vädret tillåter".....inte helt iallafall...vadå vädret bara ÄR.....så är det bara !


De flesta väder tillåter utomhusaktiviteter,gäller bara att anpassa dem därefter och hitta alternativ vid väderomslag och ha vettiga kläder !!


Inte så många dar på ett år som INTE tillåter det liksom.....en liten stund utomhus i allafall....varje dag!Själv skulle jag bli tokig om jag inte haft uteplats,ett helt extra rum sommartid (2 om man räknar hela gräsmattan utanför) som utnyttjas flitigt


Nåja,nu ska jag sluta gnälla på allt gnäll om vädret,ta ett glas rosé och sätta mig i solen en stund.....

Av Mamma Xaramia - 11 juli 2010 16:34

står det på Aftonbladet....pust!! skönt man är ledig iallafall


går i trosor o bh,svetten bara rinner liksom.....


fixat myggnät till alla småfönster i lägenheten,kan inte sova med stängda fönster och jag vägrar va myggmat längre....de ÄLSKAR mig....men men....nu så...kom an då!! ha ha


Kollat på Robban Broberg på cirkus på Tv,helt fantastisk den mannen ....älskar hans texter





Av Mamma Xaramia - 10 juli 2010 21:00

så kanske man når trädtopparna.


Siktar högt vad gäller studierna i höst...så kanske man iallafall klarar G(Godkänt!!)

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards