En dag i taget.....

Alla inlägg under augusti 2009

Av Mamma Xaramia - 26 augusti 2009 18:52

" Look for the silver lining

whenever a cloud appears in the blue

Remember somewhere the sun is shining

and so the right thing to do

is make it shine for you....


A heart full of joy and gladness

will always banish sadness and strife

So,always look for the silver lining

and try to find the sunny side of life......"


Buddy Desylva-Jerome Kern 1954


hittade som förord i Unni Drouges "Det Lutherska badet"

Av Mamma Xaramia - 25 augusti 2009 20:10

han gosar med lilla Sune som om han vore mamma till honom;)

Av Mamma Xaramia - 24 augusti 2009 12:26

 hade vi i helgen för alla våra födelsedagsbarn härhemma som fyller i augusti .

Calle och Isak har fyllt och sambon fyller idag.....så vi la kalaset på en helg mitt i.

Jag jobbade först 7-12 men lyckades byta bort några timmar så vi kunde kalasa ordentligt.Sambons dotter,pappa,mamma ,bror+ familj kom o mina syskon +barn.....det kom och gick folk hela dan.Vi hade fixat en stor pastasallad,egen potatissallad och rostbiff,skinka och kalkon.


Gissa om jag var trött sen när jag skulle upp och jobba även på söndagen och börja klockan 6 ??? men men det gick.....och nu har jag semester i två veckor.



Av Mamma Xaramia - 22 augusti 2009 06:26

.....en liten kattkille som flyttat hit,troligen en Sune.En röd och vit långhårig blandras uppfödd i en lada.

Vi har ju letat lite efter en ny katt efter att vår kattunge flyttat o mamman sen blev överkörd,vår Roffe blev ju själv kvar ju......men vi har inte sökt så himla aktivt,men nu så dök denna lille kille upp o sambon hämtade honom igår på förmiddan



Vi hade ju tänkt oss en tjej men fick tänka om.2 coola kattkillar blir nog bra det.

Han verkar inte så himla van vid människor men är inte skygg utan mest nyfiken ,men han reagerar på alla ljud ,allt är ju liksom nytt för honom!

Uppdatering om Calle o dagis: igår och idag har han varit där mellan 9-12,helt själv,varit ute och sen ätit lunch.Allt funkar kanon.

På måndag blir det lika igen och sen på tisdag ska han sova middag där är det tänkt moahahahah hur de nu ska få honom att ligga still och sova på en madrass med de andra i samma rum....men men det löser sig nog

Av Mamma Xaramia - 19 augusti 2009 17:14

och inskolningen går kanon!Han ger upp små glädjetjut här hemma och sparkar med benen (sittandes) om man säger dagis och när man tar fram cykelhjälmen på morgonen.Känns så himla skönt att det går bra:)

Förberedd på bakslag så småningom,jag vet att de brukar komma ,men än så länge funkar det bara SÅ bra.


Igår var vi med båda ,Calle fick banan och sen var de ute och gungade,grävde i sandlådan mm,så sambon och jag satt på en bänk en bra bit ifrån.


Idag var det bara sambon som var med.Jag hemma och sjuk(feber igen ) ,skulle jobbat annars.Meningen var att sambon skulle förpassas till fikarummet på förskolan 1,5 timme men blev hemskickad....fröknarna tyckte det funka så bra. De var ute nästan hela tiden idag med och Calle provsmakade både de röda vinbären på gården och sandlådan ha ha .


Imorgon ska han få va kvar över lunchen för första gången,spännande !

Han äter ju det mesta men stoppar gärna in allt i munnen på en gång!

Av Mamma Xaramia - 17 augusti 2009 12:06

för Calle ,klockan 10 var det dags.Vi var där igårkväll,på gården och kollade allt,gungade lite o knallade runt på gården....hur kul som helst tyckte Calle !


Eftersom jag jobbade idag ,började 6 så hade jag ju hunnit jobbat några timmar när det va dags så vi möttes utanför Ica och cyklade tillsammans till dagis.Calle knalla in direkt,helt oblyg ,mest bara nyfiken ....


Kändes bra,trevlig bra personal så jag känner mig trygg att lämna Calle där .

Han knallade omkring och inspekterade allt,oss brydde han sig inte så mycket om alls.


En av fröknarna skulle kolla upp om vi kunde få "specialtillstånd" att ha honom där som vi önskar.Annars (enligt lag ,mitt schema o så...) så skulle han bara få va där på tisdagar ha ha ha .....måndagar o onsdagar jobbar jag ju kväll och börjar 15 och kunde ha honom hemma men å andra sidan blir det ingen kontinuitet för honom alls då.Det bästa för oss OCH Calle vore om han gick 15 timmar tisdag,onsdag och torsdag....för de dagarna jobbar jag,tisdagen och torsdagen dagtid.....

De 15 timmarna man har rätt till på dagis när ena föräldern är arbetslös ligger mån-ons 9-14......hur skulle det funka liksom....då skulle han inte få va där eftersom jag ju är ledig fram till 15....hm...knepiga regler ibland.


Bara att hoppas att sambon snabbt får ett jobb så vi slipper allt sånt här,då är det ju andra regler som gäller,när båda jobbar.


Av Mamma Xaramia - 16 augusti 2009 14:14

det stormade massor ute men var annars ganska skönt så Calle och jag tog en promenad.Vi gick och handlade lite och sen gick vi och matade änderna,Calles favoritsyssla.De är inte rädda alls utan kommer riktigt nära....


Lite mör i kroppen är jag efter att ha varit sjuk(hostar fortfarande) ,jobbat en massa och sen cyklat fram o tillbaks till mina föräldrar igår kväll(7 km enkel resa ).

De ville ha hjälp med att lyfta in några tunga möbler 

Av Mamma Xaramia - 16 augusti 2009 08:13

då börjar min lillplutt på dagis
Han kommer gå på samma dagis och samma avd som storebrorsan gick på,fast han börjar ju 6-årsverksamhet nu....men jag känner igen både lokaler och vissa i personalen,det känns bra.

Har laddat för detta länge,hade egentligen velat att han fått varit hemma längre(för att mina andra varit det kanske )...men då såg situationen annorlunda ut,idag har vi inte möjlighet till det.
Men nu har vi varit så inställda på detta så det känns verkligen kanonbra,Calle är ju världens mest enkla unge,nöjd och social...älskar andra barn och att göra saker så jag tror han kommer älska dagis...


Jobbat har jag ju gjort hela sommaren då sambon varit förälraledig,vilket funkat kanon... har fått mitt schema nu.....alla på jobbet har ju fått nya scheman då vi bytte chef under min sjukskrivning/för ledighet....

Inte riktigt samma som förr men det blir nog bra.

Har många stängningar (jobbar i en ica-butik) ,men de dagarna börjar jag inte förrän 15 och ibland 17...så de dagarna kommer Calle troligen va hemma eller bara kort dag på dagis...

Nån dag jobbar jag bara 7-10 och nån 6-12,så det blir inte så mycket dagis som vi från början trodde,beroende på om sambon får jobb eller börjar plugga.....hur vardagen kommer se ut rent praktiskt vet vi inte riktigt,men det löser vi.....har ju haft svårt att fylla i tider till dagisdå jag inte vetat hur jag skulle jobba men pratade med tanten på kommunen och hon förstod vår situation.


En dag i taget....vi har fixat allt praktiskt,har fixat alla kläder som behövs,skor,regnkläder osv....så tar vi en dag i taget så ska det nog funka.


Det blir Calles pappa som får sköta det mesta av inskolningen,jag jobbar ju.....men jag känner mig helt trygg med det.Calle är inte mammig alls ,mer pappas kille nästan och denna gång det är dags för inskolning är jag helt trygg med att låta pappan sköta det.De andra 3 har jag skolat in,det har funkat kanon,det har nog mest varit jag som haft svårare att lämna,ungarna har älskat dagis från första stund....tur det,för jag skulle ha jättesvårt att lämna ett barn som bara gråter....

 

Håll tummarna att Calle gillar dagis med...!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards