En dag i taget.....

Alla inlägg under september 2009

Av Mamma Xaramia - 4 september 2009 13:46

är han helt klart.....lyssna på denna låt...igen o igen o igen !!


Fast jag HAR lite ordning på mitt liv....lite iallafall!

Av Mamma Xaramia - 4 september 2009 12:11

Som Jesper Juuls skriver i boken "Livet i familjen ~om det viktiga samspelet":


"Samliv och barnuppfostran är på många sätt ett livslångt experiment som ingen klarar av utan dagliga misstag,och livet handlar inte om att vara "rätt" eller "perfekt" utan om att få ett slags mening i galenskapen....."


En mycket klok man denne Juul på många sätt,gillar hans syn på barn,att de ska "fostras" med kärlek och genom att låta dem va o utforska världen utan att släppa på gränserna,men utan straff och sånt,det kränker mer än det tillför... i själva verket kanske det är barnen som fostrar oss föräldrar ??


Han menar att Familjen fungerar bäst som en plats för ömsesidigt lärande-inte undervisning....det tror jag på !


Vi har ju haft fullt upp med att ens hitta orkan,kraften och viljan att ens orka leva!!

Vi har fått kämpa för att kunna hitta glädjen igen och fortfarande har vi djupa hål att ta oss upp ur i perioder,vi kämpar varje dag !

Fatta....varje dag !!!


Vi har hittat glädjen~~och försöker hitta en mening i vår "galenskap"

(dvs stora familjen med allt vad det innebär)och

jag är både glad och stolt över att vi är där vi är idag,vägen har varit lång och den är krokig än men vi går framåt...


Älskar er Familjen!!


Av Mamma Xaramia - 4 september 2009 09:11

När man som jag har 4 barn i olika åldrar har man ständigt mycket omkring sig,med många barn blir det många tandläkarbesök,utvecklingssamtal,VAB-dagar,fotbollsmatcher,bvc-besök fullt upp och ett evigt planerande för att få vardagen att funka,ALLT skrivs upp i vår familjealmanacka med en rad för varje person.....men det är svårt att få ihop ändå ibland!


Man måste också ha rätt att ibland säga nej ,man kanske inte kan/vill/orkar just då, man måste känna efter och värna lite om sig själv och den egna familjens känna att man inte känner sig utnyttjad eller tagen för given.....

Man måste man lära sig att sätta sina egna gränser och kunna säga nej med gott samvete om man ska orka i längden.....att ha ,(som sambon o jag har ) 6 barn tillsammans är långtifrån lätt....inte nog med ett evigt planerande för att få det att "rulla"...det är dessutom många inbördes relationer som ska funka...


Jag ställer gärna upp om och när jag vill/kan/orkar men säger nej ibland för att orka i längden och för att inte göra våld på mig själv.....



jag är däremot dålig på att be om hjälp även om jag blivit bättre....Jag liksom VILL klara mig själv,har lite svårt att delegera men vet att det funkar bättre när jag gör det.....







Av Mamma Xaramia - 4 september 2009 07:53

Sen mina "stora" killar åkte till sin pappa har det varit andra barn här nästan dagligen så det vimlat av barn fast vi bara har Calle (inte tyckte man det var "bara" när man bara hade ett barn ?) hmmm ha ha .


Grannbarnen brukar springa förbi när de leker precis utanför och stannar gärna till o busar en stund med Calle eller lill-Sune ,vilket brukar uppskattas.


Syrran va hit med småkusinerna när hon passade dem i helgen,hon ruttnade väl på att sitta ensam inne i nån annans lägenhet med sammanlagt fem barn (0-6 år),vem sjutton skulle orka det liksom??

Det funkar ju SÅ mycket bättre om man är utomhus 


Sen var min mamma hit när hon var barnvakt till brorsans barn så vi tog en promenad och kollade änder och gungade i lekparken efter lunch och sovning,jättekul!


På eftermiddagen var syrrans barn här,jag fick hämta upp dem hos dagmamma och på fritids först,hon pluggar i stan och skulle bli sen hem .

De är ju vana att va här eftersom vi bor grannar så inga problem alls,skönt när man kan byta tjänster lite....


Dessutom var ju sambons stora barn(eller tonåringar då ?) här i fredags,en snabbis o hälsade på bara....men ändå.... många barn blir det.... och på eftermiddagen kommer mina andra barn "hem" igen....:)


Jag gillar att va med barn,annars hade jag knappast skaffat 4 stycken ha ha,jag gillar även andras ungar (kan ibland va lättare?)jag gillar att umgås med dem,älskade mitt jobb som elevassistent i skolan....skulle gärna jobba med nåt sånt om det var lite bättre betalt.....


Av Mamma Xaramia - 2 september 2009 17:28

ringde dagis i morse och sa att Calle skulle va ledig:)


Han är ju van att sova middag 2 ggr om dan eller en LÅNG gång så att sova 45 min -1 timme på dagis ,som han gjort nu några dar blir för lite.Omställningen är stor att sova bland alla andra på en madrass,han har somnat,legat still men haft lite svårt att riktigt komma till ro....(konstigt ?)


Vi har försökt få honom att sova en stund när han kommit hem från dagis men det tyckte inte han ha ha !


Han är hur pigg och aktiv som helst,nästan så man fgår spunk på honom,han går verkligen på högvarv men är glad....och stupar i säng vid 18.30-19 .

Han älskar verkligen sitt dagis men som sagt,en stor omställning,mycket nya intryck o snoret rinner lite fortfarande....SÅ idag tog vi en mys och sovdag,han har sovit middag 2 ggr,länge o sen har vi bara myst hela dan.....tids nog blir det mycket dagis ändå ju så bäst att passa på när man kan "unna" sig detta,inskolningen har ju funkat kanon och det har hittills inte varit några problem alls....han äter bra,älskar att va ute och somnar på vilan


Var förbi dagis och hämtade stövlar ch regnkläder,kanske blir regn nu när vi är lediga ju,och Calles fröken (1 av 4) sa att hon saknat honom idag ,en tyckte vi gjorde helt rätt som tog en sovdag

Av Mamma Xaramia - 2 september 2009 09:48

till Calle,för en gångs skull i god tid!!

Risken är ju stor att allt hinner ta slut annars....been there....


En fin Fix -overall i bävernylon(Tack Linda för tipset!) och en jacka,termobyxer fanns redan efter de andra killarna,kan ju va bra att ha flera ombyten då de lätt blöter ner sig ordentligt....mössa,vantar o sånt finns.En ny höstmössa har jag köpt.Vinterkängor finns med ....(tror jag ?)

En färdig,tre kvar......ha ha ha ungar o deras vinterkläder alltså ! :)


Känns lite fånigt att shoppa varma vinterkläder i värmen som var igår,riktig sommarvärme ....men men...det kan bli höst och kallt fort.

Vi gillar ju att va ute,sommar som vinter,försöker va ute MINST en stund varje dag(då menar jag mer än cykelturen till och från dagis eller till affären )....gärna mer!

Tror på att va ute mycket i friska luften,det är nyttigt för alla,framförallt barn tror jag.....de har ju så mycket att utforska och allt är mycket enklare utomhusnär de kan röra sig fritt och få utlopp för all energi....


Lite snor,lite hosta o även lite lite feber är inget hinder att gå ut åtminstone en liten stund,bara man klär på sig och inte blir kall.

Man behöver ju inte hosta o snora på andra.....men att gå ut en stund o få frisk luft tror jag bara är bra.....


Det finns inget dåligt väder~~det finns bara dåliga kläder !

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards