En dag i taget.....

Alla inlägg under september 2009

Av Mamma Xaramia - 14 september 2009 09:36

 

Calle lär sig ständigt nya saker,sista veckan har han lärt sig en massa,han pratar en massa,säger "siiint" (fint när han ska klappa katten...han är verkligen jätteduktig på att "ta fint".

Han och lilla Sune busar massor och storkatten Roffe är hur tålmodig som helst med båda småttingarna,ibland läxar han upp Sune ordentligt fast mest busar de,skönt att se att det funkar så bra mellan dem.


Om Calle blir för hårdhänt gör han däremot inget,då går han bara undan....både bra och dåligt ju!

Han är Mr Cool helt enkelt,tror aldrig jag nånsin träffat en så cool katt faktiskt,han bara ÄR.....ligger på golvet som en hund liksom.


Första dagarna var ju Roffe lite avigt inställd till en ny kattunge men han accepterade Sune snabbt och har nu adopterat honom som sin unge helt....ligger och slickar honom o de sover tillsammans,myskatterna!!


 Calle går(springer!) hela sin vakna tid...och i morse tog han sig upp i gungstolen....slut på lugnet här


Allt rullar på,han äter bra,sover 18-06,växer så det knakar(har stl 80/86)....

fast de på BVC fått för sig att vi ska se till att ge honom extra fett i maten....herregud! han väger nästan 11 kg och är hur aktiv som helst(typ springer hela tiden!)äter ordentligt....är glad och nöjd.....hade han varit mitt 1a barn hade jag nog blivit nojjig på Bvc:s tjat....men jag har lärt mig att ta det med en nypa salt....de vill bara väl säkert.


Hans bästa är att kasta bollar(och annat med som går att kasta),åka vagn ....mata änder...att cykla...älskar att vara ute och älskar att bada

Finns väl inget direkt han inte gillar,sitta still är ingen höjdare....han är sällan still utan springer,kryper,ålar o grejar...en del bulor  och blåmärken blir det men han är ganska tålig faktiskt.


Han har numera 8 st tänder(skrev fel på Allt för Föräldrar  i morse ha ha ,skrev att han hade 6 st) och knallrött hår som lockar sig i nacken...han är en riktig liten busunge med mycket humor o bus i ögonen....men oxå ett enormt humör,när han inte får som han vill....Skrattande


Sista dagarna har han kommit på en ny grej...att "steppa"....han springer en bit,ställer sig still o steppar på stället,sen tvärvänder han o gör lika.

Han kan hålla på hur länge som helst o ser himla rolig ut....ska försöka få med det på film,det ser helt underbart ut ....

Av Mamma Xaramia - 12 september 2009 18:45

började redan innan 6....Calle vaknade och tyckte det var morgon då...knäppa unge !

Han fick lite välling och vi somnade nog om en liten stund innan det var dags att hoppa in i duschen för att piggna till.


7.30 var jag på jobbet,ganska lagom dag idag.....lagom mycket att göra.


Slutade 14(eg 15 men nåt strul på schemat ...)vilade en kvart på soffan,drack lite kaffe,sen cyklade Calle och jag upp till affären och handlade kräftor ,vi blev lite sugna.,det är ju bara SÅ gott.


Lite senare kom Eddie.Han skulle hämta medicin som jag hämtat åt honom och ville bli klippt,han var bra långhårig.....klippte Isak igår,hoppas de blev nöjdaTungan ute


Har precis dumpat Calle i sängen,han har varit på jättebra humör hela dan,han charmade alla i affären när sambon och han var uppe o handlade tidigare idag....så härligt med en ständigt glad unge ...


Av Mamma Xaramia - 11 september 2009 13:20

Alfred skissar på temat

 

åkte med Alfred till skolan i bussen,fick åka gratis för den snälla busschauffören...tack!

Idag pratade de om Tove Jansson och om Mumintrollet,alla barnen var jätteduktiga och satt o lyssnade när Fröken berättade.De har tidigare läst sagor av Tove och efter samlingen skulle de skissa en teckning som de senare skulle måla med färg.

Efter en stund blev det "Röris",ett program med rörelseövningar när kroppen börjar kännas lite rastlös....efter det gick det bra att sitta en liten stund till och lyssna.

Var med barnen ute på rasten,jättehärlig stämning ute på gården,alla känner alla och det är mysigt att se hur de större tar sig an de mindre.De jobbar ju mycket tillsammans över gränserna mellan alla årsklasserna,vilket gör att alla känner sig trygga med alla...

Lagom som barnen ställde sig i led och tågade mot matsalen gick jag en långpromenad hemåt,kanonfint väder och hög musik i öronen....hur skönt som helst ju!Glad

Av Mamma Xaramia - 10 september 2009 19:04

kantareller

 

blev en massa gula kantareller och höstkantareller.

Sambon och jag fick några timmar ihop på dan helt själva så vi åkte ut en sväng i skogen....vi kompletterade varann braFlört

Han hittade en massa gulingar,jag såg dem inte ens och han hittade knappt en enda höstkantarell som jag hittade massor av.Det är "teamwork" på hög nivå hahaha


Sen dags att jobba 15-21.15 igår,alldeles mörkt när jag cyklade hem.

Desto ljusare när jag cyklade till jobbet strax innan 7 i morse,jobbade bara några få timmar idag.


Väl hemma var jag helt ensam,så jag la mig att vila en stund.Vaknade typ 2,5 timmar senare.....var tydligen rätt trött!

Sällan jag överhuvudtaget somnar om jag lägger mig dagtid ,oftast blir jag dessutom bara seg efteråt ,men idag vaknade jag och var faktiskt utsövd och bara pigg,så himla skönt!!


Alla barn var i skolan och sambon på långpromenad  runt Österby med Calle ,de fikade vid Simbadet och matade änderna,Calles favvo.Gäller att "hitta på nåt" även hans lediga dar,han blir väldigt gnällig och lätt rastlös annars....men en promenad eller några timmar utomhus brukar funka i alla lägen .....han verkligen älskar att va ute den ungen.....han smiter gärna ut på baksidan om dörren inte är helt stängd(vilket den sällan är)och blir överlycklig när man tar fram skorna....


Tog en liten promenad till affären på eftermiddagen och handlade det som fattades till middagen,så himla skönt väder.Det gäller att passa på o njuta av de varma dagarna innan kylan kommer....


Nu ledig hela fredagen...SKÖNT!!

Skönt att hinna umgås med sambon och barnenKyssÄlskar er !!



Av Mamma Xaramia - 8 september 2009 19:56

 

läste nåt bra idag....


Förändringsarbete är som en inre resa,en resa med många hållplatser

Vägen är inte alltid så rak och ibland blir det långa stopp

Att välja rätt väg är inte alltid enkelt

Men vägen leder framåt för den som ser alternativ och möjligheter....


Hela livet är en resa,vägen kan va krokig ibland,det viktigaste är att den leder framåtGlad


Nuet är det enda vi vet att vi har......gårdagen är förbi och morgondagen vet vi inget om.Det innevarande ögonblicket,detta NU som alltid är med dig,kan vara det mest underbara ögonblicket,ett ögonblick som aldrig kommer igen....men det gäller att vara närvarande i det! Annars missar man en massa!!Ett ögonblick blir till ett nytt....sen är det första ögonblicket borta för alltid....


Fånga det innevarande ögonblicket som det enda du har!!


Och kom ihåg.....att  ständigt önska sig,hoppas och ångra sig är de vanligaste och farligaste sätten att undvika nuet.

Ett ständigt eller ofta återkommande undvikande av nuet leder till en skönmålning av framtiden.

Vid något mirakulöst ögonblick i framtiden kommer livet att förändras,alla bitar kommer att falla på plats,och du kommer hitta lyckan.....(.eller hur?!)

När du väl är framme vid den speciella händelsen-en examen,ett bröllop,en barnafödsel,en befordan -kommer livet att börja på allvar......???ja....eller så är själva livet det som faktiskt pågår varje dag och som man måste ta vara på??


I de allra flesta fall kommer en sådan händelse att bli en besvikelse när man väl når fram till den för den motsvarar inte det man förväntat sig......man kan inte gå omkring och vänta på nåt....man måste själv leva sitt liv,man måste hitta lyckan /glädjen i nuet....se möjligheterna....glädjas åt det man har Glad


Här och Nu!! Imorgon kan det va försent!


"Målet är ingenting~vägen är allt!!


Av Mamma Xaramia - 7 september 2009 21:43

det kändes nu ikväll när jag cyklade hem från jobbet.Mörkt o lite kallt och framförallt lite ovant..har ju haft semester ett par veckor och det märks direkt att det är mörkare på kvällarna nu.


Dagen idag har bestått av att cykla o cykla....o cykla ...känns det som ha ha .

Dagis fåniga regler om 15-timmar/vecka för vissa barn,med bestämda tider o dagar funkar dåligt för oss... när ena föräldern är arbetslös innebär deras regler följande för oss:

Att Calle ska till dagis 9-14 idag....innan dess har jag väckt de andra sjusovarna och vinkat av Alfred vid bussen.

Sen va jag tvungen att handla lite,tomt i skåpen och jag tänkte att sambon skulle slippa med alla barn + syrrans 2 med som skulle va här på eftermiddagen.


Sen hem o dammsög,torkade golv ,sorterade tvätt(hade tvättstugan 7-11)sambon var iväg till arbetsförmedlingen i grannbyn.

Sen skulle Calle hämtas 14,hem en stund o åt mellis,sen skulle jag iväg och jobba (15-21.15) och sambon skulle till fritids och hämta barn.... sen hade jag det lugnt (jobbade ju hihi!)...skämt åsido....rätt fullt upp men det har funkat bra


Måndagar och onsdagar innebär i praktiken att Calle är på dagis och jag är hemma,en timme efter att jag hämtat honom på dagis börjar JAG jobba....hur fånigt är inte det,snacka om fåniga regler!!


Calle skulle kunna va ledig vissa dar men då får han ingen kontinuitet på dagis,han kommer inte in i gruppen + att han gillar dagis,15 timmar är precis lagom för honom,synd bara att de 15 timmarna är "styrda" uppifrån och att det ska va så pga den andre förälderns arbetslöshet.Om/när sambon får ett jobb kan vi styra hans dagisvistelse mer som vi skulle önska och jag kommer få mer tid med honom:)

Tills dess är det bara att gilla läget och glädjas åt att Calle älskar dagis...


Jag hinner inte träffa de små så mycket dessa dagar men men de är i goda händer både på dagis /fritids och hemma så jag går inte direkt och oroar mig på jobbet.




Nä natti natti nu,ska va på jobbet 6 imorgon bitti så jag lär sova nu !!


Av Mamma Xaramia - 6 september 2009 15:26

nu är min semester slut....dags att återgå till arbete.Har varit skönt att ha några veckors ledigt efter att ha jobbat o slitit HELA sommaren....

Har fått skola/fritids att funka bra för Alfred  och inskolningen av Calle på dagis är klar....känns skönt!!


Nu blir det fullt upp med dagis,skola,fritids OCH jobb ha ha !

Än så länge är sambon hemma så det funkar nog,men vi hoppas ju han får jobb snart,så då blir det ett evigt pusslande för att få allt att gå ihop .

Jag kommer ju jobba mycket kvällar,men är då å andra sidan hemma dagtid och kan förbereda middag och sånt.... och få en del annat gjort när alla är iväg på dagis och skola,man får försöka se det positivt!


Nu är det HÖST!!

Älskar hösten,älskar i och för sig alla årstider på sitt sätt,utom kanske det värsta kallaste dagarna  på vintern,vissa dar i oktober /november när det är som mörkast o det sista slasket innan våren kommer på riktigt,DE dagarna skulle jag gärna slippa...men i stort så gillar jag alla årstider,alla årstider har sitt och det gäller att försöka leva MED dem och uppskatta det som är speciellt för var o en....


Höst:mysigt att gå i skogen,att plocka svamp,upptäcka naturen med barnen,att mysa med tända ljus på kvällarna ....att dricka thé,att kolla på film ,läsa böcker eller lyssna på böcker,ta långa varma bad,att luften är hög och det är lättare att andas.

Hösten inbjuder till bullbak,till att skapa mustiga grytor som puttrar på spisen.. ...allra helst skulle jag ju vilja ha en öppen spis att elda i


...men men man kan ju inte få allt ,man får va nöjd med det man har!

Av Mamma Xaramia - 5 september 2009 13:41

idag,solen skiner och det är varmt....skönt efter gårdagens regnande i omgångar .

Vaknade vid 9 och insåg att resten av familjen fortfarande sov.....skönt ju !!

Alla utom Alfred som smugit upp och kollade på Tv.Var länge sen vi sov så länge,Calle brukar ju alltid vakna men han var väl trött....har varit mycket sista veckorna med dagisinskolning och lite förkylning o så...


Sambon tog äldste sonen med sig till stan,de skulle hämta sambons mobil som än en gång varit inlämnad,men tydligen funka den fortfarande inte...kul....not!! Förhoppningsvis får han en NY mobil nästa gång !


Tog en promenad till min moster och träffade min äldsta kusin Peter och hans flickvän som var där,första gången på....kommer inte ens ihåg....tror inte vi setts sen han var  barn/ungdom.Kul som sjutton att ses ,fikade lite och gick en sväng runt Herrgården på vägen hem.Där var det nån marknad eller nåt(vet att jag sett nån lapp om nån ardenneruppvisning ) och vi mötte en farbror som körde häst o vagn.


Alfred tjatade på morfar att få åka med dit en stund så nu blev det hur lugnt som helst hemma en liten stund.Sambon och Eddie har inte kommit hem än,Isak är hos en kompis,Alfred hos mormor &morfar och Calle sover.....så jag ska nog förbereda middagen lite och fortsätta lyssna på min bok....

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards