En dag i taget.....

Direktlänk till inlägg 25 november 2008

Bland det värsta jag vet...

Av Mamma Xaramia - 25 november 2008 14:54

är när nån annan talar om för MIG hur JAG ska göra nåt,alltså när nån anser sig veta bättre än mig.....om mig själv....


Jag lyssnar självklart på vad andra har att säga och tar åt mig av goda råd från andra om jag ber om dem,men när nån prackar på mig sina åsikter med sin övertygelse om att deras sätt är det enda rätta....det har jag svårt för.


Att jag själv kan både tänka och fatta egna beslut verkar de inte tro!!Att olika personer tänker och handlar olika  gör att valen man gör är olika utan att för den skull vara "fel".....


Jag vet att det finns "rekommendationer" om det mesta ,men det är väl ändå i slutänden jag själv som mamma (i just detta fall) som känner mitt barn bäst....så om han börjar med smakportioner vid 3,5 mån eller 4,5 mån eller ännu senare.....vad är grejjen liksom ??Om barnet verkar intresserat,är "stort" och som ett äldre barn till sättet,vad hindrar att jag börjar med smakportioner 2 veckor innan BVC rekommenderar liksom?????


Jag vet vad som händer : INGENTING!! mer än att jag började liiite tidigare än det rekommenderades och att barnet kanske blir mera nöjd och så....det är MIN erfarenhet!! men så tog det ett tag innan jag förstod att BVC:s ord inte är Lag!!  Man får göra annorlunda! INGET händer liksom....


Detta är mitt 4e barn och jag har varit och vägt honom kanske 3 ggr på 4 månader.....Usch fyyyyy vilken DÅLIG mamma jag måste vara !! OCH jag låter pappan ta barnet ibland,jag har tom varit borta från honom en HEL dag,jag har ju liksom 3 andra barn som också behöver mig!!


Vill man helamma 6 mån,ge smakisar vid exakt 4 mån,ha barnet sovandes i sin säng,inte nånsin lämna bort den lill* ,börja dagis vid 12 mån,gå på babyrytmik och gud vet vad så gör det men låt oss som inte gör så göra på vårt sätt.Vi är föräldrar vi med....på VÅRT sätt.Rätt eller fel?! Vem bestämmer det liksom??!





 
 
L

L

25 november 2008 15:19

tycker det var mycket bra skrivet.
hellre att man delar med sig av sina erfarenheter utan att komma med sk pekpinne. / Linda

http://summerzion.blogg.se

 
Isha

Isha

26 november 2008 11:05

Alla barn är ju olika! Och man slutar ju inte vara människa för att man blir förälder. Det är ju inte bara barnen som har behov.
Du har så rätt! :)

http://ischasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

27 november 2008 09:39

du har sååå rätt!

jag fick för övrigt mammas gamla bvc-böcker från när jag var nyfödd (1976) och där är rekommendationerna att man börjar med första fasta födan vid tre månader. det är nog inte direkt någon skillnad på bebisar då och nu ;-)

 
Ingen bild

happy83

27 november 2008 15:24

Du är absolut ingen dålig mamma, jag tycker du är en bra mamma, för annars är jag oxå en dålig mamma som inte helammar och som låter pappan ta barnen. Tycker man kan lyssna på alla dum/bra råd och sedan välja om man vill gå efter råden eller inte. Jag brukar göra som jag vill och jag vet att min mamma hatar hur jag uppfostrar mina barn. Hon anser att barn kan gå i samma kläder en vecka minst och jag byter varje dag.....

 
Linda

Linda

28 november 2008 11:22

Ja många goda råd man får kan man säkert ta med en nypa salt och följa dem som man själv tror på och känner att de passar sig själv och ens familj. :-)

kram Linda

http://lindaskriver.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamma Xaramia - 13 april 2015 17:26

7 januari skrev jag : "Jag klagar sällan men just idag känns allt bara extremt nattsvart och jag får snart panik.På riktigt!! Jag har svårt att orka mer nu,svårt att hålla ihop....   Jag har ringt,jag har mailat,jag har googlat,jag har bönat,...

Av Mamma Xaramia - 10 april 2015 09:50


I dagarna är det 2 månader sen vi flyttade hit. Ivar är 14 månader.I 2 av dessa månader har han bott här.I 1/7 av sitt liv hittills,en tid han inte ens kommer komma ihåg sen troligen.... Lägenheten i sig är det ingen fara med,förutom då att det är ...

Av Mamma Xaramia - 3 april 2015 20:12

många dagar är jobbiga och tunga men jag kände ikväll att jag ville dela lite andra tankar än de bara negativa.... För en stund sen låg jag och vilade ryggen ,Lowe och Calle spelade spel på datorn efter att ha varit ute precis hela dagen ,maken fix...

Av Mamma Xaramia - 1 april 2015 09:14

Igårkväll låg jag och tänkte att min hjärna har tankar för väldigt många blogginlägg,men jag har inte energin att få ner dem så nån förstår. Just nu befinner vi oss i nåt vacuum,maken jobbar och jobbar och jag försöker mest få dagarna att gå så smä...

Av Mamma Xaramia - 20 mars 2015 07:57

men man lär sig leva med dem,de gör lite mindre ont med tiden....de är inte öppna och ständigt blödande dagligen så att säga. Sårskorpan är dock så tunn,så tunn och den slits av många gånger.För att läka ihop lite igen....   Sorg är bland det s...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards