En dag i taget.....

Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Mamma Xaramia - 17 januari 2015 16:46

Man ber om hjälv men får ingen.Jag bad om hjälp för jag insåg allvaret i situationen och vill ta mitt ansvar som förälder för att slippa stå hemlös och trodde verkligen att det var för såna här tillfällen socialtjänsten fanns i kommunerna!

Jag uttryckte TYDLIGT vad jag är orolig för.....


Jag har en son som miste sin pappa när han var 4 år .Sonen är idag 6 år,han fungerar bra och funderar ibland på pappa och saknar honom såklart ibland.Han har två äldre vuxna storasyskon i Kumla och har skapat sig en helt egen "bonusfamilj" därnere som förutom syskonen består även av deras mamma och hennes nye man.

Detta är hans (och mitt) stora stöd och den enda form av (helt frivillig ) avlastning jag någonsin haft i denna situation,och den är skapad helt på eget initiativ.

Han har sin trygghet HÄR,hos mig och min man ,sina bröder och sin skola/fritids med kompisar och sin mormor/morfar och mosters familj i byn.

I familjen finns även en son som går i mellanstadiet,han har en adhd diagnos och har svårt för en hel del saker,som nya saker,förändringar,ovisshet och koncentrationen.Han har ett extremt rättvisetänk så att bo varannan vecka är för honom det som funkar bäst.Han bor alltså en vecka hos sin pappa och en vecka hos mig och sista året har skolan börjat funka riktigt bra efter utredning av hans problematik,medicin och extra stöd och anpassningar i skolan. Som jag /vi kämpat för detta,för att nå hit liksom.


Så när soc då sa åt oss att vår familj är alldeles för välfungerande och skötsam för att få hjälp med ett boende ,och man rådde oss på allvar att söka privata hyresvärdar ända upp till Gävle ,då brast det för mig....


Skulle sonen som bor varannan vecka då flytta med och behöva "börja om " med allt i skolan eller bo kvar hos sin pappa och komma ifrån den andra delen av sin familj och 6 -åringen behöva flytta ifrån hela sin sociala trygghet...? Det låter så fint att man ska arbeta förebyggande och för barnens skull??!

Jaha ,och VAD i detta är för barnens skull?!

Allvarligt!! Fy fan alltså....



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards