En dag i taget.....

Alla inlägg den 11 januari 2011

Av Mamma Xaramia - 11 januari 2011 21:46


skrev jag följande inlägg....Tänk va klok jag var....redan då !!  


(punkt 69 i Richard Carlssons bok "Hetsa inte upp dig över småsaker )

 

Sorgligt nog skjuter många av oss ständigt upp vår lycka-på obestämd tid.

Vi gör det inte medvetet,utan övertygar oss själva om att vi "en dag" ska bli lyckliga.

(Who do you think you're fooling now??)Lurar bara sig själv mest liksom...

 

Vi intalar oss att vi kommer att vara lyckliga när våra räkningar är betalda,när vi slutar skolan,när vi får vårt första jobb eller när vi blir befodrade.

Vi tror att livet kommer att bli bättre när vi har blivit gifta,när vi har fått barn, därefter när vi fått ännu ett.

Sedan irriterar vi oss över att barnen inte är gamla nog -det blir bättre när de blir äldre.

Efter det är vi frustrerade över att behöva ta itu med tonåringarnas problem.

Vi kommer sannerligen att bli glada när de kommit över det stadiet.Vi inbillar oss att livet kommer att vara fullkomligt när partnern tar sig samman,när vi kan köpa en bttre bil,när vi kan åka på en fin semester,när vi går i pension .

Och så vidare!

Under tiden går livet vidare.Sanningen är att det inte finns något bättre tillfälle att vara lycklig än just nu.Om inte nu ?,när då ?

Livet kommer alltid vara fyllt av utmaningar.

Det är bäst att erkänna för sig själv och bestämma sig för att vara lycklig i alla fall.

Äkta Lycka kan inte skapas utifrån,utan kommer alltid inifrån...

(Anna Kåver har skrivit en jättebra bok ang detta,Om acceptans.....att acceptera det som ÄR)

(det är ett val man gör!!)

Ett förhållningssätt! Ett sätt att leva i positivitet....

 

Om du inte gillar något-
ändra på det
Om du inte kan ändra på det-
ändra på din attityd
och kom ihåg
-man kan aldrig ändra på nån annan.....bara sig själv!
 

Ett favoritcitat:"Det hade länge tyckts mig som om livet var på väg att börja-det verkliga livet.Men det kom alltid nåt i vägen,något jag först måste klara av,någon oavslutad affär,tid att fördriva,en skuld att betala.Sedan skulle livet börja....

Till sist slog det mig att dessa hinder var mitt liv"/Alfred D'Souza

Det här synsättet har hjälpt mig att förstå att det inte finns nån väg till LYCKAN.

Lyckan är vägen......

Nuet är det enda vi vet att vi har......gårdagen är förbi och morgondagen vet vi inget om.Det innevarande ögonblicket,detta NU som alltid är med dig,kan vara det mest underbara ögonblicket,ett ögonblick som aldrig kommer igen....men det gäller att vara närvarande i det! Annars missar man en massa!!Ett ögonblick blir till ett nytt....sen är det första ögonblicket borta för alltid....

Fånga det innevarande ögonblicket som det enda du har!!

  

 

 

Och kom ihåg.....att önska sig,hoppas och ångra sig är de vanligaste och farligaste sätten att undvika nuet.Ett ständigt eller ofta återkommande undvikande av nuet leder till en skönmålning av framtiden.Vid något mirakulöst ögonblick i framtiden kommer livet att förändras,alla bitar kommer att falla på plats,och du kommer hitta lyckan.....(.eller hur?!)

När du väl är framme vid den speciella händelsen-en examen,ett bröllop,en barnafödsel,en befordan -kommer livet att börja på allvar......???Jomen tjena!

Lycka kommer inte av sig självt-det skapar man.....

I de allra flesta fall kommer en sådan händelse att bli en besvikelse när man väl når fram till den för den motsvarar inte det man förväntat sig......man kan inte gå omkring och vänta på nåt....man måste själv leva sitt liv,

Här och Nu!! Imorgon kan det va försent!

  

"Målet är ingenting~vägen är allt!

 

Om man är medveten om sina brister,om man har en längtan,om man vill leva ....kan man alltid växa,förbättras,bli till nåt större och mer....och det är tillräckligt!

Folk anklagar alltid omständigheterna för vad de är.Jag tror inte på omständigheterna.De människor som tar sig fram här i världen är de människor som ger sig ut och letar efter de omständigheter de vill ha,och om de inte kan hitta dem så skapar de dem själva !!


Jag var klok redan då(för ett år sen ) ...men idag är jag ett steg närmare min egen skapade Lycka   


Jag skapar (sakta men säkert ) själv det liv jag vill leva!

Av Mamma Xaramia - 11 januari 2011 21:40

sambon hann bara komma hem igårkväll med Calle och Brorsan.

Åt lite mat,ris och köttfärssås och blev akut dålig,gallan igen.

Fick ringa ambulans och nu är han inlagd....igen!


Skolstart idag,första dan på dagis med för Calle sen innan lucia.

Tror han saknat dagis,för han ville knappt gå hem  


Ätit god kycklinggryta som Isak hjälpte mig fixa.Mums

Badning av trötta småkillar och tidigt sänggående.Alla trötta idag !


Min snälla mamma skjutsade mig till sjukhuset så jag kunde smuggla in lite snus åt mannen ,rymde en stund från alla barnen....tror knappt de märkte att jag var borta liksom.De små sov o de stora spela Wow...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards