En dag i taget.....

Alla inlägg den 11 januari 2015

Av Mamma Xaramia - 11 januari 2015 11:25

och döm mig eller oss ,om du är helt perfekt själv!! Om du aldrig gjort nåt fel,aldrig har valt fel,aldrig trott gott om folk,aldrig drabbats av yttre omständigheter som ställt till det....hoppas du då är nöjd med dig själv som är helt perfekt!! De allra allra flesta jag känner är det inte...

OM du är perfekt och tror dig vara skyddad för all framtid från att nånsin hamna i svårigheter som ställer till det så döm om du vill.

Annars låt bli! Eller tänk iallafall en sväng till först innan....


Jag vet inte vad andra tycker och tänker,och egentligen bryr jag mig inte så jättemycket om det i slutänden.

Jag bor i en liten by där byskvallret har en förmåga att ta fart när nåt händer,och när snacket når andra änden av byn så är versionen oftast en helt annan än den var från början,med både lite tillägg och en del som uteslutits.


Och jo jag är fullt medveten om att jag troligen varit föremål för diskussioner av alla de slag,man blir lätt det om man på något sätt avviker från "normen " ha ha .


Jag tror och hoppas (och vet ) dock att väldigt många personer har förståelse och är ganska medmänskliga och säkerligen inte vill nåt illa alls.Alla kan råka illa ut,det händer saker,man väljer fel eller nåt annats som gör att livet rasar lite....

Sen finns alltid personer som "gottar" sig i andras liv,i andras elände eller bara pratar om dem som har _intressantare_ liv än dem själva...dem är det synd om kan jag tycka.

Många många personer har hört av sig.Många fler än jag trott och ibland från mycket oväntat håll .

Det värmer   


Jag har fått massa tips,små pratstunder,peppning och några har mest undrat vad som händer.

Sånt tycker jag är schysst,att bara fråga rent ut om man undrar nåt.Såna människor uppskattar jag !


Jag kan tänka mig att några säkert tycker si eller så,att vi borde gjort si eller så eller om det bara varit si eller så ,så hade vi inte hamnat här.

Det är jättelätt att vara efterklok och allra lättast är det att se hur man borde ha gjort när det gäller nån annan !!

Skulle gärna låta de gå i mina skor ett tag,få mina erfarenheter ....


Eller inte!!

Jag önskar inte att nån ska behöva gå igenom en del av det jag (och Micke ) gjort.

Jag har ett litet litet barn i himlen som jag fick föda fram i v 24.En liten fin flicka ,helt perfekt med naglar och små fingrar och allt.Men som var död av oklar anledning....och jag har begravt min ena sons pappa när sonen var 4 år.

Den sonen är idag 6 år och har som sagt var fortfarande ingen pappa ,han har dock en underbar bonuspappa och en mamma som gör allt för att livet ska bli så bra som möjligt ändå.

En mamma som gjort allt för att få vardagen att rulla ,som fortsatt plugga till sjuksköterska för att en dag hjälpa personer på ett eller annat sätt,kanske med sorgebearbetning eller som barnmorska,vem vet .Om jag orkar!


Micke har förlorat båda sina föräldrar som relativt ung vuxen,det ska man liksom inte heller behöva göra!

Även om jag är vuxen idag så är faktiskt mina föräldrar ett stort stöd ibland och jag är glad att de finns .

Detta är inget vi går och ältar eller tycker synd om oss själva för,det är bara en liten del av förklaringen till att vi hamnat lite snett orkesmässigt och ekonomiskt(om nån ens undra !)



De allra allra flesta har förståelse för att man kanske inte orkar allt,som att orka reda i allt när ekonomin rasar,och rasar och rasar,man försöker och försöker och försöker.............och i ärlighetens namn tror jag knappast vi är helt ensamma i vår situation faktiskt,men det är inget man pratar högt om ??


En av de första sakerna jag gjorde när jag fick en del pengar efter min förra make genom en försäkring var att betala av skulder ,tyvärr fanns en del till som jag missade och som nu trasslar till det....för jag orkade inte ha full koll .

Jag skriver inte för att folk ska tycka synd om mig utan för att få ur mig en del och för att folk förhoppningsvis ska ha lite förståelse eller iallafall våga fråga mig/oss själva om saker och omständigheter innan man för prat vidare utan att faktiskt ha alla bakgrundsfakta.Jag svarar gärna på frågor om nån undrar nåt.


         


Och trots vår jobbiga situation just nu är jag faktiskt GRYMT imponerad och stolt,inte bara över mig själv och min man utan alla våra fantastiska barn   


Jag är så stolt att vi är där vi är,att vi kommit ända hit,genom allt och trots massa svårigheter så står vi på benen och lever framåt,är en väl fungerande familj ,har (hyfsat  ) skötsamma välmående barn ,jobb och snart en universitetsutbildning .Och jag är väldigt stolt att jag trots allt detta fortfarande har förmågan att förstå och vilja andra människor väl,jag är ödmjuk inför livet i stor och inte bitter......även om jag nån gång emellanåt spyr lite galla ...

Tyvärr verkar vi lite för "starka" och skötsamma för att få nån som helst hjälp från samhället tyvärr.

MEN jag får försöka se det som nåt positivt!


Förutom att vi inte har ett hem snart så _behöver_ vi ingen hjälp....och det är ju bra 




Och nånstans i hela skiten så önskar jag nästan,missförstå mig rätt nu,att nån gjort en anmälan på oss till soc.....jag vet personer som blivit anmälda ,varit på väg att bli anmälda ,av olika anledningar,när livet rasat för dem,när man drabbats av plötslig död i familjen,när livet rasat.....de fall jag vet om har dock anmälningar gjorts för att man trott si eller så....och det har visat sig att familjen (trots sorg och svårigheter) faktiskt funkar .


Vet också att hjälp och stöd-insatser ser VÄLDIGT olika ut i landet,är med i en del stödgrupper ,och kan tyvärr säga att överlag är förståelsen och hjälpen ganska obefintlig......du måste SJÄLV orka,inte bara orka med barn,jobb/plugg och vardag,du ska också orka söka hjälp,blotta hela dig själv och dina svagheter när du mår som sämst.Tack för det samhället !!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards