En dag i taget.....

Alla inlägg under maj 2014

Av Mamma Xaramia - 14 maj 2014 22:51

1. Klippt mig. Syns inte mycket, men känns!
2. Hård macka med kaviar, beroende.
3. Hann vila en kvart innan maten med make o bebis, tonåringarna fixade middagen.

Ivar sov 2,5 timme i vagnen på förmiddagen, har nog aldrig hänt förut.
Callehar varit på Linden idagdär han och de andra dagbarnen fick träffa sin blivande fröken och nästa vecka ska de hälsa på i skolan och på fritids. Han riktigt längtar efter att få börja skolan min lilla plutt.


Av Mamma Xaramia - 13 maj 2014 13:02

som jag fick via facebook.

Den går ut på att man varje dag i 7 dagar ska skriva ner 3 positiva saker från den dagen.Och sen ska man utmana 3 vänner.Jag skippar nog detta med 3 vänner och utmanar ALLA som läser detta att fokusera positivt.


Och eftersom jag gjort Dag 1 för flera dar sen och sen glömde fortsätta så börjar jag om:

Dag 1:


Mina positiva saker :

1. Solen skiner idag ,härligt!

2. Varit på Kyrkis med Ivar på babymassage .

3.En fin stund med Calle,prat om livet /döden ,efter att ha sett "Grodan och fågelsången" på Tv,handlar om en koltrast som Grodan och vännerna hittar död på marken och begraver.


Hur eländigt man än har det eller hur pissig dagen än är så finns det ALLTID några positiva saker,även om det ibland kan vara svårt  att hitta dem.

Jag har dar jag verkligen får kämpa för att kliva upp,dar som är så långa,tråkiga och då hjärtat värker av obearbetad sorg och då kroppen /sinnet är så trött att jag bara kan börja gråta av det.

Men som jag döpte om min blogg till " En dag i taget...." försöker jag fokusera de dagarna.

Som de första dagarna precis när Calles pappa hastigt lämnade oss,då var det verkligen ....en minut i taget,senare en timme i taget och en dag i taget....andas ,andas....så går tiden och sakta sakta lättar det.


Det är många gånger ganska tungt att va ensam förälder till en 5,5-åring utan pappa .

Dvs ensam ENSAM,för alltid ,i just det! Ensam inombords när jag inte valt det.Jag har så många andra fina människor runt mig och Calle,så ensam är jag inte på ett sätt,men jag är ensam förälder kvar ,alltid...


Den "aldrigheten" är så orättvis,så abstrakt och känslan svår att förstå för utomstående,jag valde inte det här,inte Calle heller och inte Calles pappa heller.... ......att Calles pappa är borta för alltid och ALDRIG kommer tillbaks är bara att försöka acceptera och leva med .Vi kan bara leva framåt och minnas det som varit.

Vi kan inte ändra det som varit eller hur livet blev,vi kan bara välja hur vi lever resten av livet .



Det gör ont när barn uttrycker sorg och saknad efter sin pappa,men ändå blev pratstunden idag en väldigt fin stund.

Sen sprang han iväg och lekte,precis som i filmen "Grodan och ...." så är de ledsna och tungsinta precis efter begravningen,sen leker de tafatt bara en stund senare,precis SÅ som barn är.


De lever här och nu !!

Så underbart spontana i sina känslor så man själv liksom påminns att vara lite mer som dem....


Och för att kunna leva här och nu måste man verkligen fokusera på det,dvs vara glad åt allt just HÄR och just NU!!


Och här och nu försöker jag glädjas åt min underbara man,mina fina barn,min stora brokiga familj ,mina vänner och allt annat fint som jag faktiskt har i mitt liv.

  


Av Mamma Xaramia - 11 maj 2014 18:02

Sätter mig i soffan en stund, lite kaffe och varva ner lite och ladda om för nya tag.

Varannan helg är det minst sagt intensivt och även om det är roligt så tar det på krafterna.
Egna barn, bonusbarn och lånehund,mycket liv och rörelse .Har funkat kanon, nu är bonusbarnen på väg hem och lånehunden hemma hos riktiga matte och hundflocken igen. 

Helgen har bestått av massa bus och lek ute i galonisar då det ju regnat en del   
Hela jord /komposthögen är runtgrävd i barnens jakt på maskar, kanonbra ju.

Lite bakning av scones till mellis igår blev det med och lite annat gott till kvällen i form av nåt chokladgodis och chokladbollar till Schlagerfestivalen.
Idag har jag planterat ut en del av det som stått i köksfönstret och väntat och även planterat om en hel del små plantor. Promenader med hunden, tvätt, duschning av barn, en himlans massa matlagning jämt och och maken fick vara arbetsledare och övervaka städningen på övervåningen idag.

Man tager vad man haver. Alldeles för stor mössa när de andra ligger i tvätten.

Smakisar är nam -nam tycker Ivar. Idag fick han dessutom provsmaka potatis -och palsternacksmos som resten av familjen åt till fisken.

Saknar små tassande steg nu när lånehunden åkt hem.

Sparven inspekterar planteringarna. Igår vittjade han snigelfällorna med. Inte på sniglar dock, utan ölen haha. Knasiga hund!

Av Mamma Xaramia - 8 maj 2014 21:48

för X antal år sen,hittade den när jag satt och läste gamla inlägg i bloggen



Svart

 

svart

 

svart

 

svart

 

Allt var bara svart!

Natten var svart,

dagen var svart

 

Drömmarna var svarta,

mina känslor likaså

Mina kläder var svarta,

mina känslor också

Mina ögon var svarta,

fast de egentligen är blå

 

Allt inom mig var svart,

allt utanför var svart

Alla mina känslor var svarta,

mitt hjärtas tomrum likaså

 

Ingen orkar leva i ständigt svart

Mot min vilja var jag tvungen

att släppa in ljuset igen

för att komma nån vart

 

Idag är mina kläder och natten svarta än

Men jag vågade släppa in ljuset

och hittade livets alla färger igen...

Av Mamma Xaramia - 6 maj 2014 20:44

Har vi haft tyvärr, inte alls kul när det kliar i fingrarna och man längtar efter att greja i trädgården ju

Ska bli spännande att se hur denna rabatt blir när allt växer till i sommar

Nån har stökat till bland perennbebisarna, kanske flyttat om lite frön med haha

Sparven kvar fortfarande :)
En sväng till hundhagen, myst i i solen ute en stund på dan och hundpromenad med maken på kvällen

Calle testade stora rutschkanan på promenaden tidigare idag

En till ny rabatt, kul o se senare i sommar hur den ser ut.

Av Mamma Xaramia - 5 maj 2014 10:21

Eller så vidare lugnt är det sällan i denna halvgalna familj ha ha ha

 5 barn varav en bebis ju,bonusbarn,katt, kanin, akvarium och numera även en lånehund.
Och en trädgård att fixa i, lite pluggande då och då och lite andra projekt.

Nåja, jag hinner inte ha tråkigt iallafall.
Varannan helg är det dock bara "lilla " familjen hemma, dvs maken, jag,Calle och Ivar.

Lite städning av akvariet blev det.

Kalas för barnens kusin Loke som fyllde 11 år, Ivar mumsade på Mariekex, gott gott

Hämtade en fin gosegroda till Ivar som en snäll tjej virkat på beställning, själv skulle jag inte kunna få till nåt liknande hur mycket jag än försökte.
Lite plantering och fixande i trädgården och hundträff med lånehundens släktingar blev det också, liksom grillning med tonåringarna när de kom från sin pappa igårkväll.

Av Mamma Xaramia - 1 maj 2014 16:37

Lånehunden Sparven (Jack Sparrow) blev kvar några dar till. Han är hur mysig som helst, väldigt lättsam,lyhörd o en väldigt trevlig bekantskap tycker hela familjen utom möjligen katten Roffe ;)
I natt har även Sparvens syster Java varit här, hon hade lite svårare att komma till ro borta, tror nog hon längtar lite efter sin familj som varit i Turkiet en vecka och kommer hem ikväll.

Igår skulle vi gått upp till Herrgårdsdammenoch kollat på majbrasa , men när snön började komma i stora sjokbestämde vi oss för att fixa en egen brasa inomhus härhemma istället.
Mycket mysigare!
Tanken var att fortsätta fixa i trädgården idag och i helgen som kommer, men med en dm snö på backen i morse så får det vänta iallafall nån dag till.

Sparven tycker vi är lite konstiga som hängt upp människovalpen i en baddräkt, bäst att gå därifrån så man inte blir upphängd liksom.

Mys i soffan

Trött Sparv och trött Java efter massa bus ute.

Stackars hundar vad de ska stå ut med?!
Bebis. Små barn. Stora barn. Katt. Kanin. Och så silly walk, tokiga dialekter och annat konstigt haha

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards