En dag i taget.....

Alla inlägg under november 2010

Av Mamma Xaramia - 20 november 2010 16:10

äntligen bättre.....ny router så alla datorer funkar utan dipp och utan att haka upp sig......HELA tiden liksom....man blir galen ju.....


Men men vi hittade en hyfsad en till hyfsat pris!Så nu ska det funka   


Igår var det engelska prov,uppsatsskrivning.Kändes som det gick rätt bra,siktar på G bara ju.

Efter det möte på Bup med psykolog ang ena sonen ,utredning kring ev adhd...men si ..så va det inte....sonen har INTE adhd!


Han är lite ojämn i sin inlärningsprofil,lite otålig och har lite dålig impulskontroll i vissa fall,men ändå skönt att det utretts ju.

Var mest skolan som tryckte på det och nu ser de att så är inte fallet utan då får man leta lösningar i skolsituationen istället för att se problem hos eleven.


Han behöver mycket lugn och ro,korta enkla instruktioner(vilket barn gör inte det liksom ?) och han behöver BERÖM,fokus på det positiva och inte tvärtom.

Han har svårt socialt i många fall och behöver hjälp att komma in bland kompisar och att förstå det sociala samspelet....


Peppar peppar så har sista månaden funkat kanon både hos pappan,hos mig,i skolan(inte hört nåt annat iaf) OCH på fritids!

Just nu är fritids skitkul,känns bra  för jag tror det är en viktig del i barnens liv.


Social samvaro som många gånger kan vara oerhört svår för många då det ofta är rörigt och många barn i olika åldrar,dessutom ganska mycket fria aktiviteter som kan vara svårt för en del.


Men men som sagt,just nu inga problem,det finns ju pingisbord och sonen älskar pingis!!Och att vara ute i snön!

Av Mamma Xaramia - 18 november 2010 12:07

det varit sista tiden.....puh!


Inte nog med barnen,sjuk sambo och skolan.....dessutom utvecklingssamtal,öppet hus på gymnasiet och andra möten och samtal....pust !!


men men...nu är sambon hemma ,jag har försökt jobbat ikapp lite i skolan.

Och ikväll ska jag bara slappa i tv-soffan,så det så!!


Tack alla som finns,både på riktigt(irl) och i cybervärlden,era tankar ord och handlingar är guld värda de dagar man känner att allt bara blir för mycket!


Och vad har vi lärt oss av detta ? (försöker se allt vi går igenom som prövningar att lära av.


Jo att vi alla faktiskt är dödliga,att sambon helt kraschat med en ev hjärtinfarkt och div annat.....så MÅSTE i allafall jag ta det lite lugnare.Jag får sänka kraven rejält,på många sätt och bara ta en dag i taget.Ingen vet hur morgondan ser ut.


Och jag har lärt mig en sak till......när man tror det är som värst...så kan det bli ännu värre   


Vi har alla våra prövningar vi ska igenom....



Av Mamma Xaramia - 15 november 2010 20:29

så idag har det varit dagis/fritids och skola....körde dubbla mattepass i skolan för att komma ikapp lite!


Betade av engelskaprovet med när jag fick möjlighet att göra det på lektionstid(skulle gjort det förra veckan ) ,hade kunnat fått väntat tills på torsdag men va sjutton,det lär inte bli mer pluggande för det.Det som sitter det sitter liksom....hoppas på G iallafall.


Pratade med Älsklingen,kanske kanske får han komma hem imorgon....  


Hämta barmn,härlig promenad i regnet/snöslasket,köpte välling...hem o laga mat,falukorv,potatis ,sås och lingonsylt!


Sen tog Eddie och jag bussen till Gimo...igen!

Öppet Hus på Bruksgymnasiet ikväll,spännande ju!


Kul för mig att se resten av skolan och kul för honom att se gymnasiet överhuvudtaget.....

Min snälla mamma passa småkillarna en stund,tack!!

Av Mamma Xaramia - 14 november 2010 17:02

är så duktiga att hjälpa till....ibland !  


sammanfattning av helgen ... det GÅR bra att va ensam med alla 4,no problems!


Det som ställer till det är att få ihop allt i slutänden ju med hus o hem,stora barn,små barn,hund o jag själv....och pluggeriet !


Gäller att få till....

att hunden kommer ut!

att ta sig till och från,hämta lämna,åka buss till skolan,hinna handla och att passa in allt med Calles sovtider de lediga dagarna .

att hinna plugga.....

att hinna allt annat som laga mat,städa ,tvätta osv osv osv....

att hälsa på sambon vill ha besök och vill ha snus på sjukhuset....

att rensa förrådet pga mögelsanering.


ja o säkert en del till....


Idag har Calle och jag röjt på uteplatsen ,slängt massa grejor.


Har hunnit plugga in lite engelska glosor när Calle och Affe lekte med "nya" grejor",såna vi haft undanställda.


Sen middag,Affe stekte köttbullarna,Calle hjälpte till att duka,jag gjorde chliconcarnerullarna (ny favvo härhemma ) och Isak har lovat att diska sen.


Nu snart badning av barn,dumpa minsta tidigt,har inte sovit middag idag....o sen plugga lite

Av Mamma Xaramia - 14 november 2010 10:06

....Calle somna om...liksom,DET har inte hänt på hur länge som helst ju.


Gårdagen blev en riktigt bra dag!


Tvättstugan på morgonen......


Mina föräldrar lånade Vilddjuret några timmar....puh så skönt att va ifrån varann,24/7 är INTE bra för oss vildingar,tillsammans !!  

Kände liksom hur nerverna låg utanpå kroppen igår.....


Eddie hjälpte mig att rensa ur en del grejor i förrådet,får ta lite åt gången!


Jag och Alfred åkte och hälsade på sambon på sjukhuset,fikade lite och överlämnade en gullig Fars Dags present!  

Håll tummarna att han får komma hem i början av veckan....


Hem o fixa middag till mej och de små,de stora följde med morfar hem och har sovit där i natt.

Tack så jättemycket för hjälpen mina jättesnälla föräldrar,det är guld värt när allt kör ihop sig liksom.Skulle önska att man kunde klona sig ibland!! Pust!!



Nu känns det som det räcker med prövningar,vi har haft vår del av bekymmer och skit nu..........kan inte allt bara få vara lugn och skönt.....


Tillägnar denna till min Älskade   



Av Mamma Xaramia - 13 november 2010 07:00

Lördagsmorgon klockan 7 och alla utom Eddie är vakna...ha ha !


Nåja,sambon sussar nog sött i sin säng på sjukhuset med kanske ,men han räknas liksom inte.....han är ju inte hemma.

Isak har match och har samling 8,och varför de andra små dårarna envisas med att vakna innan 6 vet jag inte.


Hade en riktigt mysig kväll igår,först film (Draktränaren) med de små......Calle orkade inte se klart.


Sen lite film med de större(Black Death)popcorn ,must och lite godis.

Idag är det förrådsrensning som står på planeringen....precis vad jag känner för! Eller inte!!

Men men konstaterat mögel i nåt av förrådet,vi har synligt mögel på några av våra grejor så bara att hiva skiten så man blir av med det.Det ska saneras i hela källaren men då måste vi försöka gå igenom o få bort allt synligt,byta kartonger osv osv....jippi liksom!!

Ensam med alla barn o storrensa förråd!!

Av Mamma Xaramia - 11 november 2010 12:03

Lallall åki buss sjukhuset,pappa dricki saft,bulle och kolla "stora maskiner"


Callle har åkt buss till pappa på sjukhuset,drack saft ätit bulle och kollat på programmet "stora maskiner" (på laptopen)


Jo precis så....var in med lite grejor till sambon igår.En pärs i snömodden  


Idag mer snorigt och Calle jättedålig i magen....inte kul alls...


Ska försöka skriva klart lite skolarbete senare idag,annars blir det väl mest mysa under filten o kolla film,orkar inte göra så mycket när man är förkyld ju.


Min jättesnälla mamma handlade åt mig igår,tack tack!

Idag har min moster varit här o fikat en snabbis,kul med lite vuxet sällskap när man är rätt isolerad med sjuk unge ju....

Av Mamma Xaramia - 9 november 2010 14:22

har de varnat för....brrr!


Blåser kallt som sjutton och snöar.

Men vi vågade oss ut en liten stund iallafall,trots förkylning...varken Calle eller Brorsan verkade ha nåt emot att va ute i kylan.....

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards