En dag i taget.....

Alla inlägg under september 2010

Av Mamma Xaramia - 27 september 2010 07:20

Dagen idag är en märklig dag.


Den är din.


Gårdagen föll ur dina händer.


Den kan inte få mer innehåll


än du redan givit den.


Morgondagen vet du ingenting om

  

Men dagen idag den har du.


Använd dig av den.


Idag kan du glädja någon.


idag kan du hjälpa en annan.


Dagen idag är en märklig dag.


Den är din.

 


Av Mamma Xaramia - 27 september 2010 06:49

alltså,tänk om jag visste vad jag ville bli när jag blir stor liksom...??


då skulle det kanske kännas mer motiverat att traggla glosor,oregelbundna verb och procenträkning   


jag HAR ju liksom betyg i både svenska A +B,engelska A +B och samhällskunskap A ju....bara matten jag egentligen behöver läsa.Vore väl sjutton om man inte skulle klara A-kursen liksom ha ha


Men men alltid bra med repetition  

Ev blir det en till termin på Komvux,kanske ska läsa några B-kurser (matte B kanske,jippi !?)några ämnen till jag har chans att läsa och höja betygen i.


Vill inte låta såna bagateller begränsa mig för ansökan till högskolan sen liksom.

Vill ju inte bara gå en utbildning,vilken som helst,bara för att betygen inte räckte längre....eller utbilda mig till nåt bara för att....fast jag kanske inte vill jobba med det!?

Jag vill ju utbilda mig till nåt jag verkligen VILL,nåt jag tror jag vill jobba med resten av livet,nåt jag älskar och brinner för.....så då får jag traggla lite engelska glosor ett tag till.....engelska är ju ALLTID bra att kunna,liksom de andra ämnena!!!


Av Mamma Xaramia - 26 september 2010 19:46

hamnade i Uppsala idag igen,på en innebandymatch  


Calle satt som förhäxad nästan hela tiden.Tog en liten paus och bytte blöja och köpte godis.Det är ju rätt häftigt på såna här grejor,det händer nåt hela tiden,det spelas musik(därav Robyn nedan),det blinkar o grejar ibland,domaren blåser,folk applåderar


Nåt jag verkligen inte förstår är föräldrar som envisas med att gå på såna här tillställningar(och andra med) där barnen ständigt antingen gnäller,springer fram o tillbaks 1000 ggr....vad gör man då där?


Jag VET att det ibland är svårt att få barn att sitta still(tro mej jag VET,har 4 grabbar !),men då får man väl kanske anpassa sig efter det och gå en sväng,natta barnet i vagnen,ge det mat,gå en sväng o kolla nåt annat en stund....det finns faktiskt människor i samma lokal som gått dit för att de vill SE matchen! Som betalat pengar för det! Är det så svårt att förstå??


Ok att barnen har spring i benen,fullt förståeligt .....MEN när man inte ens hör nån vuxen som ens försöker lära barnen.....att det finns fler personer på stället ...varför?!

Allt kretsar inte kring DEJ och DITT barn......inte heller MEJ och MITT barn men jag vill kunna ta med mina barn på saker och även om de inte sköter sig examplariskt alla gånger så är väl ändå målet att de ska gå att ha bland folk ?


Hur ska de lära sig om ingen visar hur man ska göra? Eller tycker "alla andra" det är ok att springa runt i tex bussen ? eller köra rally inne på stormarknaden? eller springa 1000 ggr fram o tillbaks på en innebandymatch,dvs där folk sitter och måste dra in benen VARJE gång....


Av Mamma Xaramia - 26 september 2010 07:29

ladda,ladda,ladda,ladda ur.....och ladda om!


plugg plugg plugg,inlämningsarbete /prov o sen ledigt!


Fick en fin blombukett häromdan som lite uppmuntran på vägen i allt pluggande.....Tack Älskling  


     

Bilder från senaste veckan,hösten är väl bara för underbar !!



Igår strosade vi i Uppsala hela dan,bara myste utan jäkt,så himla mysigt .

Calle är ju bara så himla duktig att ha med sig,älskar att åka buss(och tåg),sitter som ett ljus på sätet och kollar ut! Pratar o hejjar på allt o alla!

Somnade en stund på bussen på väg in till Uppsala.

 


Ville gå själv hela tiden,men var så himla mycket folk överallt så det funkade inte,men hela gågatan gick han helt själv och spatserade och sjöng Pippi-långstrump(nya favoriten).


Väl hemma blev det lite tapas och några glas vin,tv-tittade.....

 




Idag blir det nog en promenad,lite skoljobb och mest bara slöande .

Laddar om med mera samhällskunskap och medeltida litteratur,jättekul.

  


Och så en liten bild på Torkel,som blivit himla sällskaplig och handtam sen han blev ensam.

 

Nu har han fått en ny tjej som tyvärr är livrädd,men vi hoppas att han visar henne att vi inte är så farliga....

Av Mamma Xaramia - 24 september 2010 13:22

Vilken vecka.....pust!


Redovisning engelska bok,skriftligt och muntligt,jättekul verkligen att prata inför grupp....not!


Redovisning av engelska Irland,skriftligt och muntligt,även detta jättekul....!


Och sen lite andra småuppgifter,småförkyld och dessutom matteprov idag.....taaadaaaa...!

Nöjer mig med G i matten,möjligen siktet inställt på VG.


Fått tillbaks lite inlämningsuppgifter,kul kul...MVG på ett och VG(-) på ett och ytterligare MVG,känns så bra så! Fan va jag är BÄST ibland  


Måste ju få skryta lite....så stolt !

Nu nya uppgifter,nya mål,nya utmaningar......


Men men nu är det helg och ledigt  


Ikväll blir det inget plugg,bara mys och äta lite gott o kolla Tv och slappa.....

Av Mamma Xaramia - 23 september 2010 20:06

varför finns cancer ? varför dör människor alldeles för unga ?varför??


Idag har en vän från ett forum på nätet somnat in,hon förlorade kampen mot denna hemska sjukdom.Hon kämpade in i det sista men det räckte inte.....


Ikväll går mina tankar till hennes 7 barn och övrig familj,fast jag inte kände er så finns ni i mina tankar .....kan bara inte fatta att de nu måste leva vidare utan sin mamma,orkar inte ens tänka tanken ordentligt


Er mamma var en kämpe,en glad,positiv tjej som spred glädje omkring sig.

Hon är i gott sällskap ovan molnen hos min pyttedotter *Thea*


Ta hand om varandra och gör det bästa av varje dag    




Av Mamma Xaramia - 22 september 2010 15:42

En Ängel flög förbi,mot himmelen så fin

men hon lämnade sitt leende ,på vår jord....


i dagarna är det 3 år sen vi förlorade vår dotter *Thea* i magen

i v 23....

vi försöker leva ett liv i glädje,som jag tror att hon velat....

Vissa dar är tunga men livet går vidare,även om ett barn för alltid fattas oss....


   





Ibland liksom hejdar sig

tiden ett slag

och någonting alldeles

oväntat sker

Världen förändrar sig

varje dag

men ibland blir den aldrig

detsamma mer



om nån är intresserad av att veta mer,så skrev jag en massa om detta på min gamla blogg,ligger i högerkanten som "Mammas blogg",i sept-okt-nov 2007

själv försöker jag fokusera framåt,positivt,leva med glädje och minnas min lilla lilla dotter med ett leende.....

att tänka för mycket på vad jag saknar gör fortfarande väldigt ont....det kommer det nog alltid att göra emellanåt och jag måste leva med det varje dag....sorgen ändrar karaktär men finns alltid närvarande!

Av Mamma Xaramia - 19 september 2010 17:07

och oavsett hur det slutar,vem som vinner och så vidare,så tycker jag faktiskt att alla borde gå och rösta!

Alla som får!

Det är idag en självklarhet i vårt land,det har det inte alltid varit!

Gillar du inget parti,så rösta blankt så har du iallafall röstat och använt din röst.


Tråkigt idag att det är "blocken" man röstar på tycker jag,fram för mer röstning på PARTIERNA och det de står för.....


 




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards