En dag i taget.....

Alla inlägg under januari 2010

Av Mamma Xaramia - 12 januari 2010 19:15

Vaknade vid 6,hann dricka en kopp kaffe i lugn och ro innan småkillarna vaknade.Calle fick välling och vi hann mysa en liten stund innan det var dags att bege sig ut på en kylig morgonpromenad (- 17 grader) till jobbet.


Apropå jobb,fasiken så kul det är med lite ansvar igen....gillar frukt och grönt!!

Tillsammans Ingela är vi så jäkla bra.Du är så himla duktig på vissa saker och jag på de andra....kan inte bli bättre ju   


Väl där var en kollega sjuk så jag erbjöd mig att jobba lite längre(skulle sluta 12),och det passade perfekt då jag skulle hämta på dagis/fritids kl 14 och slapp gå dubbla gånger.Calle var första dan på dagis på länge,hade gått jättebra.

Han tyckte det var jättekul att vara tillbaka,glad och sprallig när jag hämtade honom,"bubblade" hela vägen hem.....


När vi kom hem hade vi mellis serverat,sambon hade fixat det när alla var på ingående i hemmet.


Sen hjälptes vi alla åt att fixa middag,alla var verkligen jätteduktiga!

Calle fick övervaka allt och vara lite arbetsledare och tugga lite päron under tiden...

    


Efter sanering i köket var det dags för lite sanering av småkillar,de dumpades i badet......det behövdes !!


Nu sover de som små grisar,mätta,nöjda och glada.....

Och sambon och jag får hela kvällen för oss själva....  så himla skönt att inte jobba lika mycket kvällar längre...

...

Tack Älskling för att du finns,för att du delar min vardag,för att du tar hand om mina barn på ett kanonbra sätt,för att du orkat denna höst/vinter med mitt tuffa schema....fy fan vad vi kämpat....vi är så jäkla bäst....tillsammans klarar vi som sagt allt!!

  


hold on....hold on.....



Tillsammans tar vi oss över de hinder som uppstår,hittar lösningar,....finns INGET vi inte skulle klara....vårt förhållande har testats massor....men så har vi ju varit med förr båda och vet vikten av att verkligen vårda förhållandet och våga vara ärliga framförallt.....inget spel för gallerierna,inga luftslott,inte massa förväntningar om hur nåt "ska vara"....bara kärlek och ärlighet....och en massa skratt.



och nu har jag fått ett bättre schema där tiderna passar mig/oss bättre.....snart är det varmare och vår....kan det bli bättre liksom ??

Jo att sambon snart får ett jobb....håller tummarna!!


  Love you forever,vill leva TILLSAMMANS med dej alltid!!  




Av Mamma Xaramia - 11 januari 2010 21:25

en del har stora problem,en del små.En del får små problem att verka stora och tvärtom....


Helt beroende på vad man har med sig och vilka referensramar man har så uppfattar man olika situationer olika.Vi har olika packning i våra ryggsäckar,så är det bara.....och inte bara det....vi använder oss av det vi har i ryggsäckarna på olika sätt med....DET är himla spännande!


Det som nån tar med en klackspark kan va skitjobbigt för nån annan .

Det som tar knäcken på nån går nån annan nästan obemärkt förbi....


Jag har varit med om en hel del,tänker inte gå in på detaljer här.

Jag har lärt mig att livet går upp,det går ner......motgångar kommer alltid att finnas.Hinder är till för att övervinnas.


Det värsta är inte att falla-utan att bli liggande....


Jag har full förståelse för att olika personer tycker att olika saker är jobbigt men nåt som gör mig nästan förbannad är när nån sitter och gnäller över vad jag anser vara "skitsaker",små bagateller.....värdsliga saker...


när jag VET dem som har SÅ mycket större allvarligare saker att tänka på


Ikväll går mina tankar till en Vän med stort   

Många Kramar till dig Päivi,hoppas du läser detta.

Tack för saccosäckarna,det blev kanon!




Av Mamma Xaramia - 11 januari 2010 14:30

....och jullovets sista dag,jag är också ledig...

Calle vaknade redan 7,men så somnade både han och Affe innan 19 igår så det var ganska väntat.....skönt att va tillbaks i vardagstiderna igen,imorgon är det skola/jobb och dagis igen.


Mormor'n va här och fika en stund på morgonen,hon väntade på Gammelmormor Britt som tog prover på vårdcentralen.Alfred ville följa med henne hem,va länge sen han va där nu,så idag är det _bara_ 3 ungar hemma.....

Eddie o Isak slappar ,Isak har varit iväg med Thilda och kusinerna och åkt skridskor en stund trots kylan.Sambon vilar lite och Calle sover middag....skönt!!


Sen blir det en promenad till affären och Spelsmedjan,ska hämta ut lite böcker jag har beställt.


Denna vecka jobbar jag bara korta dagar ,så skönt så, tisdag och onsdag 7-12,torsdag ledig ,fredag 7-15,lördag 7-14 och söndag 7-14,kan knappast bli bättre ju  

Kan bli jobbigt den dan sambon får jobb och ev jobbar förmiddag,blir tidiga mornar på dagis/fritids då men men de är morgonpigga och man måste ju se till HELA familjens välmående.

TILLSAMMANS klarar vi det-tillsammans klarar vi ALLT!!  

  

En lön till skulle ju inte skada liksom....he he .Vi kommer känna oss rika den dan !!

Av Mamma Xaramia - 11 januari 2010 13:30

(punkt 69 i Richard Carlssons bok "Hetsa inte upp dig över småsaker )

 

Sorgligt nog skjuter många av oss ständigt upp vår lycka-på obestämd tid.

Vi gör det inte medvetet,utan övertygar oss själva om att vi "en dag" ska bli lyckliga.

(Who do you think you're fooling now??)Lurar bara sig själv mest liksom...

 

Vi intalar oss att vi kommer att vara lyckliga när våra räkningar är betalda,när vi slutar skolan,när vi får vårt första jobb eller när vi blir befodrade.


Vi tror att livet kommer att bli bättre när vi har blivit gifta,när vi har fått barn, därefter när vi fått ännu ett.

Sedan irriterar vi oss över att barnen inte är gamla nog -det blir bättre när de blir äldre.


Efter det är vi frustrerade över att behöva ta itu med tonåringarnas problem.

Vi kommer sannerligen att bli glada när de kommit över det stadiet.Vi inbillar oss att livet kommer att vara fullkomligt när partnern tar sig samman,när vi kan köpa en bttre bil,när vi kan åka på en fin semester,när vi går i pension .

Och så vidare!


Under tiden går livet vidare.Sanningen är att det inte finns något bättre tillfälle att vara lycklig än just nu.Om inte nu ?,när då ?

Livet kommer alltid vara fyllt av utmaningar.

Det är bäst att erkänna för sig själv och bestämma sig för att vara lycklig i alla fall.

Äkta Lycka kan inte skapas utifrån,utan kommer alltid inifrån...


(Anna Kåver har skrivit en jättebra bok ang detta,Om acceptans.....att acceptera det som ÄR)


(det är ett val man gör!!)

Ett förhållningssätt! Ett sätt att leva i positivitet....

 

Om du inte gillar något-
ändra på det
Om du inte kan ändra på det-
ändra på din attityd
och kom ihåg
-man kan aldrig ändra på nån annan.....bara sig själv!


 





Ett favoritcitat:"Det hade länge tyckts mig som om livet var på väg att börja-det verkliga livet.Men det kom alltid nåt i vägen,något jag först måste klara av,någon oavslutad affär,tid att fördriva,en skuld att betala.Sedan skulle livet börja....

Till sist slog det mig att dessa hinder var mitt liv"/Alfred D'Souza


Det här synsättet har hjälpt mig att förstå att det inte finns nån väg till LYCKAN.

Lyckan är vägen......



Nuet är det enda vi vet att vi har......gårdagen är förbi och morgondagen vet vi inget om.Det innevarande ögonblicket,detta NU som alltid är med dig,kan vara det mest underbara ögonblicket,ett ögonblick som aldrig kommer igen....men det gäller att vara närvarande i det! Annars missar man en massa!!Ett ögonblick blir till ett nytt....sen är det första ögonblicket borta för alltid....


Fånga det innevarande ögonblicket som det enda du har!!

  

 

 


Och kom ihåg.....att önska sig,hoppas och ångra sig är de vanligaste och farligaste sätten att undvika nuet.Ett ständigt eller ofta återkommande undvikande av nuet leder till en skönmålning av framtiden.Vid något mirakulöst ögonblick i framtiden kommer livet att förändras,alla bitar kommer att falla på plats,och du kommer hitta lyckan.....(.eller hur?!)

När du väl är framme vid den speciella händelsen-en examen,ett bröllop,en barnafödsel,en befordan -kommer livet att börja på allvar......???Jomen tjena!


Lycka kommer inte av sig självt-det skapar man.....


I de allra flesta fall kommer en sådan händelse att bli en besvikelse när man väl når fram till den för den motsvarar inte det man förväntat sig......man kan inte gå omkring och vänta på nåt....man måste själv leva sitt liv,

Här och Nu!! Imorgon kan det va försent!

  


"Målet är ingenting~vägen är allt!

 

Om man är medveten om sina brister,om man har en längtan,om man vill leva ....kan man alltid växa,förbättras,bli till nåt större och mer....och det är tillräckligt!


Folk anklagar alltid omständigheterna för vad de är.Jag tror inte på omständigheterna.De människor som tar sig fram här i världen är de människor som ger sig ut och letar efter de omständigheter de vill ha,och om de inte kan hitta dem så skapar de dem själva !!

Av Mamma Xaramia - 10 januari 2010 14:46

Efter en trasslig natt med många avbrott fick jag sovmorgon....SÅ himla skönt! Välbehövligt!


Sambon va taxi åt min syster i natt,sen låg han o snurra o kunde inte sova,sen bråkade katterna,den ena rev i tapetskarven(hmm...och vi som skyllt på Calle!)och sen vaknade Calle alldeles för tidigt...men somnade om en stund.


Promenad till affären och handlade lite,skönt att komma ut lite.

Calle somnade nästan i vagnen men lyckades hålla sig vaken och somnade hemma istället.


En unge som sover,en slappar i soffan,en är och åker skridskor och en är nog hos grannen (va i pulkabacken utanför nyss)....gäller att sprida ut dem lite.


Snart dags att börja förbereda lite pannkakssmet.Mums

  



Alfred skulle gått på disco/kalas idag men ett av barnen som skulle ha det hade blivit magsjuk så mamman ringde och sa att kalaset va inställt.

Tråkigt men som sagt,vill INTE ha magsjuka....kalaset skulle bli senare istället.


Ikväll blir det Monopol med stora killarna,gäller att passa på....snart är jullovet slut för dem och då är det slut på sena kvällar!

Av Mamma Xaramia - 9 januari 2010 23:48

sambon åkte nyss iväg till stan.Ska hämta min syrra som varit ute på nåt med tjejkompisar.


Kollar på film "Independence day" och eftersom jag ändå är vaken så kan jag ju lägga in lite bilder från dagen idag....

   

    

Av Mamma Xaramia - 9 januari 2010 17:00

För första gången på rätt länge är jag ledig en hel helg+ måndag....skönt!


Sambon har varit iväg med Isak som spelat innebandymatch.

Tack Thilda för lånet av bilen  !


De förlorade med 4-2, Isak gjorde båda målen men det räckte tyvärr inte.........


Jag och småttingarna var hemma,Calle sov middag en stund,jag passade på att vila på spikmattan och lyssna på bok,Wallander-den orolige mannen....riktigt bra faktiskt!

  

Sen blev det en promenad till affären,trots 17 minusgrader,man är väl Viking he he  

Alfred tjatade om att han ville åka skridskor men det kändes liiite för kallt att stå vid en is och kolla och det är ju svårt att åka själv och ha Calle med sig,men vi får väl se,kanske blir en liten stunds åkande imorgon i stället,vet inte hur kallt det ska bli....


Ikväll blir det "Stjärnorna på slottet" och ev Robinson.

Sen får vi väl hoppas det är nån bra film att kolla på.

Sambon ska iväg och hämta syrran i natt .....nånstans....ha ha !!


Tjänster och gentjänster liksom   




Av Mamma Xaramia - 8 januari 2010 11:49

nåja SÅ mycket är det inte,det bara känns så efter att ha varit ledig ju.

Blev 3 kvällar på rad denna veckan,skulle varit 2 bara men trettondagen var röd så jag tog halva den med,bra pengar på röda dagar ju   


Skönt med sovmorgon,sen jobba kvällen då man ju mest slöar framför TV:n i allafall.


Efter ikväll (jobbar 14-21.15) dröjer det nästan 14 dagar innan jag jobbar kväll igen på nya schemat.Liiite skillnad mot förr då jag hade typ 2-3 kvällar /vecka.

Både för och nackdelar med båda,nu får jag mer tid hemma kvällar och eftermiddagar med barnen och sambon

och förhoppningsvis mer ork men kanske lite mindre i plånboken istället.


Ringt Farbror Vit idag,less på att ha ont överallt JÄMT,dessutom matt,svag i händer,domnar i ena armen och benet och skitont under ena foten (haft länge!) så nu ska det tas prover ....för allt och inget!

Ev reumatiskt,min farmor har en rätt ovanlig sjukdom som är ärftlig,började som "fumlighet" i händerna,diffusa symptom lite överallt


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards