En dag i taget.....

Alla inlägg under januari 2010

Av Mamma Xaramia - 20 januari 2010 15:54

Jobbat 7-12,bara 5 timmar men kändes som det dubbla.


En kompis har precis varit och hämta Calles spjälsäng som hon ska få låna av oss.


Eller låna och låna ? tror nog hon kan få den då vi ju inte ska ha fler barn ....det räcker så himla bra ändå   


Från och med måndag blir det andra tider på dagis/fritids eftersom sambon ju fått jobb och vi då inte längre går under "15-timmars barnen" längre.


Just nu känns allt bara så kanonbra,det kan inte bli bättre....så lycklig och SÅ himla nöjd med livet just nu!


Vet att det kommer bli fler tunga dar,så är det....men i det stora hela känns det som att allt flyter!


Vi har kämpat hårt,hårt som f-n,vi har gått igenom massor,fått våra smällar i Livet.....vi har träffat Döden,vi vet vad avunddjup sorg kan göra med människor,vi vet hur arbetslöshetens fattigdom tär på ekonomin och familjen,vi vet hur ett nytt litet barn kan va både klister och motsatsen i ett skört förhållande,vi vet hur viktigt det är att värna om "oss",att våga stå emot,att kunna säga nej,att respektera sig själv......jag har tagit mycket "skit" när jag sagt vad jag tycker/tänker.....och det har det varit värt det,varenda gång!


Jag är den jag är,den jag alltid varit....och kommer förbli!!


jag sitter inte på några höga hästar och tror att saker är eller ska vara på ett visst sätt,jag ljuger inte för mig själv eller omgivningen,jag leker inte "Lyckliga Familjen" och bygger luftslott- jag lever i verkligheten- med ALLT vad det innebär!


Jag ser saker för vad de är,vågar se....vi rasar och reser oss...även om många kring oss tvekat ,kanske även vi själva ,vi har tvekat på varann,på oss själva och på livet i sig självt .....men nånstans har vi hela tiden haft varann och hållit fast,fokuserat framåt och kämpat.....


Jag  har legat på botten i ett svart hål,naken själsligt och kvidande och gråtit så många tårar hysteriskt att ingen nånsin skulle tro mig.INGEN


Det har funnits stunder så oerhört grymt svarta och tunga att jag inte sett nån ljusning,inte velat leva längre.....och varit på väg från tanke till handling..


vi vet hur mycket styrka som krävs för att resa sig....igen ....igen....och igen!

 

Vissa dar har bara förflutit,vi har inte varit bra föräldrar,inte ens bra människor,vi har gjort massor av dumma onödiga saker och flera misstag ,men vi är bara mänskliga,vi valde inte hur livet skulle testa oss....

men vi gjorde vårt bästa att hantera det.


Man hade säkert kunnat göra massor annorlunda,men nu gjorde vi som vi gjorde,ingen idé att ångra,älta .....bara att se framåt....starkare än nånsin!!


  Tillsammans klarar vi allt   

Av Mamma Xaramia - 19 januari 2010 17:58

näää har inte vunnit på Triss men fasiken inte långt ifrån....sambon har fått jobb!!

Efter drygt ett års arbetslöshet och ekonomin körd i botten så har han ÄNTLIGEN fått jobb. 


 Vi har hankat oss fram på en lön(75 %) och lite föräldrapenning och a-kassa,men det blir man inte rik på.


Jag har ju dessutom fått nytt schema,ett kanonbra schema som jag är helnöjd med,funkar mycket bättre för hela familjen nu,just nu kan det nog inte bli så mycket bättre faktiskt  


Han va på intervjuv igår och skulle få besked på fredag men de ringde redan idag,gissa om han (och jag!) blev glad.Han börjar på måndag!

Så himla himla skönt......lycklig lycklig!


Nu vänder det....eller det har det redan gjort,men nu är hela "maskineriet" på rätt väg.....känns så mycket lättare....



Av Mamma Xaramia - 17 januari 2010 15:38

jobbat  både lördag och söndag 7-14,tidiga mornar kan ju va lite halvjobbiga om man dricker lite vin kvällen innan ...men men...ingen större fara.


Ica-kortet fyller 20 år så igår var det jippo i butiken med tårta , kaffe ,ballonger och tipspromenad.


Sambons stora son,Max (snart 17) har varit här i helgen,så Calle har haft jättekul med nån som spelat innebandy med honom och lekt.

Igår var det Knut,vi hade tänkt gå upp till torget och titta på alla utklädda knutgubbar men vi orkade inte......efter ett varmt bad så var iallafall jag helt slut.

De andra övervägde om de skulle gå o kolla lite,traditionen är ju lite speciell och finns inte i Kumla där Max bor.

Men alla var trötta så bestämde vi oss för att kolla film istället,blev en gammal Bond-film.....vi kikade lite på knutgubbarna när de kom till Folkan från sovrumsfönstret.....lyckades dock somna trots hög musik och lite stök ute....men men det är bara Knut en gång på året så jag hoppas alla hade kul som var ute igår.


Behöver jag säga att det var VÄLDIGT lugnt på jobbet första timmarna i morse?   



Av Mamma Xaramia - 15 januari 2010 20:37

för alla dagar är märkliga....och spännande ....och underbara...och märkliga


Haft en kanonfin vecka med mina ungar....och det ska gudarna veta att det är INGET man får bara ändå(dvs ungarna är underbara men allt tillsammans blir bökigt ibland)....det ligger mycket jobb bakom det,så det känns extra skönt att vi haft en ganska lugn och harmoniskt vecka.


Men men...lagom som några åker så är det andra som vill komma.

Just nu är Calles största brorsa på väg hit,det går liksom för runt....men men vad vore livet utan ungarna ??? Troligen ganska tomt och tråkigt  

Kul för Calle att ha nån o busa med ju ....



Av Mamma Xaramia - 15 januari 2010 06:35

 när man surfar på nätet.

Nalle Puh är en klok liten björn,se bara på dessa ordspråk....


 

  

Av Mamma Xaramia - 14 januari 2010 19:47

Om att utvecklas

 

Jag går gatan ner

Det finns ett djupt hål i trottoaren.

Jag ramlar i.

Jag är förlorad. Jag är hopplös. Det är inte mitt fel.

Det tar en evighet att finna vägen ut.

 

Jag går gatan ner.

Det finns ett djupt hål i trottoaren.

Jag låtsas att jag inte ser det.

Jag faller ner igen

Jag kan inte tro jag är på samma plats!

Men det är inte mitt fel.

Det tar fortfarande lång tid att komma ut.

 

Jag går gatan ner.

Det finns ett djupt hål i trottoaren.

Jag ser att det är där.

Jag ramlar fortfarande i det; det är en vana.

Mina ögon är öppna.

Jag vet var jag är.

Det är mitt fel.

Jag kommer ur det omedelbart.

 

 

Jag går samma gata ner.

Det finns ett djupt hål i trottoaren.

Jag går vid sidan av hålet.

 

Jag tar en annan gata.

 

Författare okänd

 

***

Av Mamma Xaramia - 14 januari 2010 15:42

Vaknade vid 7,fick sova en hel timme längre än annars....ledig idag ju men måste upp med alla barn som ska till skolan.

Efter att ha lämnat Affe vid bussen och druckit lite mer kaffe med sambon gick Calle och jag till Kyrkis.

Han tycker det är jättekul där,nya saker och andra barn än på dagis och mamma är ju med....lite konstigt tycker han nog.

Men skönt att ha nåt att "göra" ju,för att bara gå hemma o va inne ruttnar man ju på....det blir bara bus och gnäll,då är det bättre att ta sig iväg en sväng ....helt klart värt besväret att böka på sig alla tjocka vinterkläder.


Det som är bra med Kyrkis är ju att alla hjälps åt att "passa" allas barn och att man slipper göra deg och måla och sånt hemma,på kyrkis finns allt lättillgängligt och barnen ser hur de andra gör. Man slipper göra allt hemma själv ,praktiskt som sjutton ju!


      


Vi beställde lunch tills vi kom hem(rester sen häromdan ),sen somnade Calle så gott så och sov LÄNGE.Hade tänkt gå iväg och kolla på Affe o kusinerna som var och åkte skridskor,syrran va snäll och tog honom med sig....(Tack!)

men Calle hann inte vakna innan de var hemma igen.....


Sambon och jag hann vila en stund,passade på att ligga på spikmattan en stund....mysigt he he ...så skönt att få en liten stund för sig själv och hämta nya krafter.Det är viktigt att ta vara på såna stunder för att orka....


Och nu är det snart dags att börja med middagen.

Ikväll blir det en tidig kväll,alla är trötta idag efter en intensiv vecka.


Blir nog en film eller nåt,kanske en bra bok  



Av Mamma Xaramia - 13 januari 2010 18:50



Alfred ville vara häxa så jag lånade lite äckelgrön ansiktsfärg av syrran och letade reda på mina gamla häxkläder som jag hade på Halloween.


Fryser nu och har ont i fötterna,men men det får man ta.

Vad gör man inte för ungarnas skull liksom !

Traditioner är kul och jag vill att de ska finnas kvar så jag fixar gärna kläder /dräkter åt barnen och följer med dem.

Syrran och jag följde med småttingarna runt i området,en massa godis har de fått ihop.Det är SÅ kul och se dem,de är så himla duktiga.

      


Calle fick följa med en bit i vagnen,sminkad som katt,han tyckte det var jättekul men sen blev han trött(har ju varit på dagis idag ) och fick va hemma med pappa medans jag o de andra fortsatte.Blev lite kallt om kinderna...


Sen gick jag hem och Affe och storebrorsorna skulle gå en sväng till hem till sin farfar och till sin pappa.Sen lär nog Alfred med vara trött,de har haft utedag i skolan och åkt skridskor och sen även åkt skridskor på fritids och nu gått världens runda som Knutgubbe.....


Nej nu ska jag nog duscha varmt och sen krypa upp i soffan med en kopp te .

Imorgon blir det nog en sväng till kyrkis tror jag,var ett tag sen nu igen....men nu är jag alltid ledig torsdag förmiddag så vi kan gå dit.

Kul kul tycker Calle,nyttigt att umgås med andra barn och kul för mamma att fika lite och snacka lite skit med andra vuxna.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards