En dag i taget.....

Alla inlägg under november 2009

Av Mamma Xaramia - 19 november 2009 11:54

ute tyvärr,var mörkt och tråkigt när jag gick till jobbet i morse innan 7.

Desto viktigare att ta sig ut och få lite ljus på dan i detta novembermörker,så det blir en promenad sen..


Igår tog vi en promenad i solen (japp det var sol en stund)innan det var dags att hämta Calle på dagis.

Och sen iväg och jobba kväll ju(15-21.15)


Han hade inte bråttom hem direkt....han sov så jag fick smyga in o väcka honom....såååå himla mysigt att se de små som låg på sina madrasser o snusade med lugn musik,så fridfullt på nåt sätt.

Några lite större tjejer lekte  i rummet utanför,de sssschyssade på mig att jag inte fick väcka småbarnen som sov därinne!

Gulligt ju!!

Förklarade för dem att ett av småbarnen var mitt ju och att jag var tvungen att väcka honom för att han skulle gå hem.

Vilan behövs nog för att orka,full rulle på dagis ju.

Kommer faktiskt ihåg att Eddie o Isak(iaf Isak som var 3 då) började sova en stund igen när de började på dagis fast han inte gjorde det när de var hemma.

De sov helt enkelt bättre på kvällen när de fick sova en timme på dan,fast man tänkte tvärtom....

Oftast är de ute hela förmiddagen fram till lunch,sen in och äta och sen vila.


Igår var det gula farbröder på dagisgården,himla intressanta tyckte Calle.....ha ha.

 


De krattade löv och körde bort med traktor,hur spännande som helst att kolla på ju!!


 

Här gör Fröken Jenny och Calle fotavtryck av Calles fötter.....

Himla kul att de sätter upp såna bilder så vi föräldrar kan se vad de gör på dagarna.De är riktigt duktiga på att dokumentera och fota vad de gör och sen visa upp det.

Bla finns det i hallen (där vi fyller i tider ) en digital fotoram med de senaste bilderna som bläddrar så man kan kolla när man hämtar o lämnar.....kul ! Glad

Av Mamma Xaramia - 18 november 2009 11:53

eller inte,lite sugen är jag allt ....men vad ??

Skulle behöva läsa in matte A för att ha fullständig 3 årig gymnasiekompenens,men å andra sidan har jag betyg i andra ämnen som jag säkert skulle kunna plugga vidare på,

(har ju läst bl a mycket psykologi,kommunikation ,elever i behov av särskilt stöd)


.....om jag bara visste vad jag ville bli "när jag blir stor".


Har ju dessutom en massa personliga erfarenheter jag skulle kunna ha användning av i många yrken med människor.


Älskade mitt jobb som elevassistent men tyvärr ska det ju sparas pengar och då försvann den tjänsten.

Skulle kanske kunna få jobb inombarnomsorg/förskola/skola om jag sökte men vet ej om det är det jag vill....


Gillar mitt jobb på Ica,men i längden tror jag inte min rygg kommer orka tyvärr....


Helst skulle jag ju vilja ta med hela familjen o flytta typ till Frankrike och öppna en sallads/lunchrestaurang....

kombinerat med bed & breakfast kanske (fast på franska då då ha ha ).....och ha lite djur,ha lite loppis....

 


men men .....finns inga förutsättningar för det....just nu iallafall.

Gäller att leva här o nu,i verkligheten liksomFlört

Fast drömma kan man ju alltid.....och jag vet att med mycket vilja och jobb kommer man långt,så vem vet,en vacker dag kanske drömmen slår in....


eller så nöjer man sig med att kämpa på i det man har just nu och glädjs åt det,och försöker hitta små guldkorn i vardagen....och tills jag kommit på om/när jag ska plugga  eller leta annat jobb (inte riktigt läge just nu med all arbetslöshet ?!)så nöjer jag mig med att läsa böcker,laga smarrig mat hemma och drömma mig bort emellanåt.....


 

Av Mamma Xaramia - 17 november 2009 13:27

fanns(finns?) det ett barnprogram som heter;en Kalle med koll på saker !!


Våran Calle har oxå koll på en himla massa saker..

blivande innebandyspelare kanske ??


     


Jobb o jobb,jobbade kväll igår(15-21.15) och tidigt idag (6-12).

Calle är tillbaks på dagis (nu är det slut på lugnet Fröknarna ...)efter en vecka hemma med en massa snorande.


Skönt att va tillbaks i rutinerna och för honom att träffa kompisarna på dagis och slippa Tjatmamman och Tjatpappan härhemma Flört

Man får ju inte göra NÅNTING som man vill ju......inte hoppa i soffan,inte kasta mat på golvet,inte leka i badrummet,inte använda katterna som handväska...... .


Han verkligen älskar dagis och strålar som en sol när man ska dit!Skrattande

Det är så himla kul att se hur mycket han utvecklats både motoriskt,socialt och språkmässigt sista tiden..


Det kommer en massa nya "ord" hela tiden...man märker att han försöker göra sig förstådd mera och kommunicerar bättre,försöker klä av och på sig själv och äta själv .Han börjar bli stor våran lillkille!!




Just i den frågan ang dagis från tidig ålder har jag fått tänka om en del... med de andra valde jag att vara hemma längre ,jobba udda arbetstider för att få det att gå ihop.

I och för sig gick vi massor på Öppna Förskolan då (2-4 ggr/vecka),många fler mammor/pappor var hemma då så barnen fick träffa andra barn ändå.....dessutom hade flera av mina kompisar jämnåriga barn då,vilket de inte har idag....




Av Mamma Xaramia - 16 november 2009 14:04

ja ok vissa dar ÄR tråkiga grå trötta sega dagar men mycket ligger i sin egen inställning i hur dagen blir:)


Idag regnar det ute,grått tråkigt,blött....blääää!


MEN vi tog en långpromenad trots duggregnet,handlade lite,gick hem och kokade ihop en underbart god gulaschsoppa tillsammans.

Har precis ätit,ska dricka en kopp kaffe med sambon o göra mellis till småttingarna innan det är dags att cykla till jobbet.


Äldste sonen kom precis hem med en kompis,de skulle kolla film,

Tänk va ,det är nästan jämt barn här,både andras o våra egna....de verkar trivas härFlört







Av Mamma Xaramia - 16 november 2009 13:04

Åhh vad jag längtar....Tungan ute


Vår julklapp till oss själva,konsert med Lars Winnerbäck,en hel kväll bara sambon o jag....ska bli sååå kul!


Snälla storasyrran kommer o tar hand om Lill-Calle så vi får hela eftermiddagen /kvällen för oss själva och hinner äta lite o ta nån öl innan konserten.


Just i såna här lägen är det perfekt med många barn ,och i olika åldrar ju.....



Av Mamma Xaramia - 15 november 2009 13:01

vem man är längst därinne......att våga möta sig själv i även de allra allra svåraste situationerna,när man inte har nåt eller nån annan att gömma sig bakom eller skylla på.


Man har bara sig själv närmast och att våga se sig själv kräver ett enormt mod,som jag idag vet att jag har.

Så när nån kallar mig feg (eller nåt annat nedlåtande) kan jag idag skaka det av mig och gå därifrån med högt huvud.....jag vet vem jag är och jag vågar vara den jag är,alltid!!!

 


Jag har aldrig någonsin försökt skylla nåt på nån annan,jag gör mina misstag och jag reder upp dem själv.


Jag står för mina åsikter och mina ord,idag ,imorgon och även om ett visst antal år.

Jag VET att jag bara utgått ifrån mig själv i det jag uttrycker så inga ord jag skrivs kommer ångras.


Mina ord,åsikter och betraktelser står för mig så får andras stå för dem.......

Jag försöker att inte "peka" åt nån annan ....jag vet att när man pekar och säger "Du" är så....."dina" sjuka tankar osv.....så pekar ett (möjligen två) fingar på den andre personen medans resten pekar tillbaks på en själv!!

Viktigt att ha i åtanke när man uttrycker sig.



Finns en jättebra bok som tar upp detta .

Kay Pollaks "Att växa genom möten"......rekommenderas!

Ha säger oxå nånstans (ungefär):

" I varje sekund,varje minut väljer jag om jag vill vara offer eller skapare av min verklighet" 


(Lite för djupt för somliga att fatta troligen....)

Bättre att kasta skiten på nån annan ....


Man måste vara helt ärlig mot sig själv för att kunna fortsätta leva ärlig mot sig själv,man måste våga se sin egen del i saker och ting.Respekt mot andra är viktig,definitionen av respekt och hur den uppnås är olika.....respekten gentemot sig själv är imånga fall viktigare......


Somna inte osams med dig själv....sjunger Winnerbäck i en av sina nya låtar...Det ligger mycket i det...


Jag somnar bra,sover gott om nätterna och vet att jag gjort det bästa av dagen för mina närmaste och då känner jag mig nöjd.


Det är liksom där man måste börja....man måste va sin egen allra bästa vän och stanna hos sig själv,även i de jobbiga situationerna....

Det känns skönt att trots misstag,dumheter,saker man sagt eller gjort ,ändå känna sig ganska nöjd med den person man ser i spegeln på morgonen och faktiskt kunna le tillbaks.


Jag är den jag är och det är jag jäkligt stolt över faktiskt!

Har nån problem med det ?? Skit i att läsa bloggen då!!



Jag har inget behov av att trycka ner nån annan eller kalla nån andra fula saker osv ,jag uttrycker det jag känner och tycker utifrån mig själv.Om nån annan tar åt sig av nåt jag skriver eller säger eller tycker ligger nog problemet hos den personen.....jag har bara uttryckt vad JAG anser....men inte sagt att det är rätt eller fel ?

Eller att man inte får tycka annorlunda ??

Av Mamma Xaramia - 14 november 2009 22:46

sonen upplyste mig just om att om man googlar på hans namn så kommer det upp en bild på honom i badet.

Även han har varit liten.....

 


  

La in den på nån Namnsajt för 100 år sen,men kan ju va bra o veta att bilder finns kvar.

Bubbelbad är helt ok,men man ska nog tänka sig för vilka bilder man lägger ut på nätet....

Var ju tvungen att googla på de andra med ju....

   

Av Mamma Xaramia - 14 november 2009 20:29

göra en himlans massaFlört


Bland annat så älskar jag att diskutera,bolla ideer,tankar,höra andras åsikter och att se hur olika man kan tycka om saker.

Jag är ständigt nyfiken på andra människor,deras tankar o liv,varför de tycker som de gör,vem de är och hur de blivit den de är idag....sånt tycker jag är oerhört intressant.




Jag är även intresserad av så himla mycket......djur(haft en massa olika ,har just nu katter),trädgård,svampplockning,matlagning,utflykt
er med barnen,

musik (Love Winnerbäck!)böcker,film,datorn(blogga såklart)new age,healing,tarot,astrologi,psykologi,relationer,

föräldraskap,barn och barnuppfostran,personlig utveckling,hur kropp o själ hänger ihop....har en lite egen "tro"....och tycker och tänker en massa om allt möjligt.


Finns många olika ämnen att diskutera.....


Oftast vet jag vad jag tycker,litar oftast på egen kunskap,hittar det viktiga i saker och bildar mig en egen uppfattning om saker men ibland ändrar jag åsikt...vissa saker jag tyckte för 10 år sen tycker jag inte idag....och tvärtom med,det är ju en ständig utveckling att leva .......

 



läser oerhört mycket böcker,bläddrar i en massa tidningar,läser på nätet,hittar information lite överallt....


Jag respekterar att alla inte tycker och tänker som jag,men jag gillar när diskussioner förs på BRA nivå,dvs sakligt,med bra argument,trevligt bemötande ,vårdat språk och där man utgår ifrån sig själv och framförallt där man är tydlig i det man skriver då missförstånd lätt uppstår,särskilt via nätet då enbart skrivna ord kan vara svårtolkade....


Jag har i många år hängt på forumet Aff(Allt För Föräldrar),där det diskuteras hejvilt,allt mellan himmel och jord.

Finns ju en massa olika snackgrupper där,vissa mer aktiva än andra.


Tycker det är intressant att testa sina åsikter gentemot andra.

Även om jag ibland inte tycker lika så kan det va nyttigt att höra andras åsikter,en del tar man till sig en del inte.


Framförallt gillar jag att diskutera med personer(både på nätet och irl) som vet vad de tycker och varför och som kan hålla en diskussion levande,komma med bra argument osv ,även om vi kanske inte tycker lika alls i själva sakfrågan


Nåt jag lärt mig på alla dessa år av diskussioner är att hålla sig till "sak" och inte se till person.

Många gånger avstår jag att kommentera inlägg just då det inte längre förs på schysst nivå utan spårar ut.

Jag vet vad jag tycker och tänker ändå,jag behöver inte försvara det eller fortsätta en diskussion som spårat ur.....


Fegt skulle kanske nån säga men jag påstår motsatsen.....


Idag diskuterades bla användandet av "fula ord",alla var nästan eniga om att enstaka svordomar används rätt ofta och är ok som"förstärkare" av det man menar eller att man skriker" Aj FAN " när man gör sig illa idag är helt acceptabelt.

MEN därifrån till att använda tex könsord och andra "fula" uttryck är steget långt(även om man ibland tänker dem )

det känns oerhört lågt,omoget och obildat på nåt sätt att förstöra vårt språk så.


Vi har ett underbart språk med en massa bra ord för att kunna beskriva det man tycker /tänker /känner ändå så det tyder kanske på att ordförrådet innehåller för få ord  ??

Då kan man va tyst istället...



Än en gång:

Detta är min blogg i vilken jag uttrycker MINA tankar och känslor om allt mellan himmel o jord.

Det är valfritt att läsa....eller låta bli!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards