En dag i taget.....

Alla inlägg under oktober 2009

Av Mamma Xaramia - 7 oktober 2009 10:22

vissa saker har man med sig från barnsben,vissa värderingar är självklara.....vissa får man på vägen...man lär sig genom erfarenheter vad man tycker,vissa saker tar man avstånd från och i vissa fall vet man inte riktigt var man står.


När man möter personer som inte delar ens värderingar uppstår konflikter ibland,man undrar,ifrågasätter....även sig själv och sina tankar och värderingar.


Man får fråga sig själv....varför är just det eller det så viktigt för mig? varifrån kommer det ? kan jag ändra på det ? kompromissa? varför ska jag ändra på det?

eller är det så att vissa saker tror man så starkt på att man inte är villig att ändra sig i just den frågan ?

(det är väl det som är de "grundläggande värderingarna",de värderingar som betyder mest i ens liv och som man vill leva efter?)



Vilka saker kan man kompromissa om utan att göra våld på sig själv?

Var går ens personliga gränser?

varifrån kommer de ?


Såg just en intervju med Helena von Zweigbergk hos Malou på tv i programmet "Efter Tio".


Hon pratade en massa om att ibland måste man sluta försöka,bara släppa taget om vissa relationer där man känner att man liksom inte kommer längre.Man försöker till en viss gräns,men sen måste man nånstans ta ett beslut om det är värt att fortsätta försöka,ibland måste man inse att det helt enkelt inte går...


Man kan inte ändra en annan människa,bara sig själv!

Men man ska inte behöva ändra sig själv för att passa nån annan.


All sån förändring kommer inifrån sig själv och bör komma ur en vilja att själv ändra sig för sin egen skull....utvecklas.


Sån utveckling sker ju hela tiden,hela livet är ju en resa där man ständigt lär sig nya saker....inbillar jag mig iallafall.

Fast å andra sidan finns säkert personer som stretar emot utveckling,som bara ÄR lika hela livet,vill att allt ska va som det alltid varit....typ!

Av Mamma Xaramia - 6 oktober 2009 13:22

är folk som inte kan stava,sorry men jag försöker verkligen att inte reta mig,men det går inte!


Jag syftar då inte på enstaka slarvfel eller jättesvåra ord som knappt nån kan stava till,det kan jag ha överseende med.

Känner mig som en liten språkpolis ibland men som sagt ,idag är punkt och komma tydligen ovanligt.

Som sagt,vi har alla våra "hang-ups"....ha ha

Nån stör sig på frisyrer eller kläder eller nåt annat.....jag på felstavningFlört


Att börja en mening med stor bokstav är inte självklart eller att syfta på rätt sak i det man skriver(nåt jag själv lyckas med ibland men brukar ha öga att se det innan jag sparar inlägget )


En annan sak som är irriterande är särskrivningar....att dela på ord som SKA sitta samman liksom.


Kan ha överseende med Va e de? och förkortningar i dessa sms och msn tider,ett helt eget språk ibland ju.

Men i vanliga svenska meningar gillar jag när folk stavar braGlad


Idag känns det lite lite bättre angående situationen med mobbing.....de har lyssnat,de kommer ta tag i saken och agerar,bra!!

Av Mamma Xaramia - 5 oktober 2009 22:17

Idag är en sån där dag då jag inte riktigt vet vad jag ska skriva.....känner mig bara låg.

Och trött trött trött...orkelös...orkar snart inte mer!


 






 Värsta ilskan har runnit av mig och ersatts av uppgivenhet,tårarna faller och jag känner mig maktlös

....jävla jävla helvetes fan!....samtidigt som jag blir SÅ arg inombords!!

Ursäkta språket men jag måste få spy ur mig det jag känner ...


Jag kan ta mycket,jag kan ta jävligt mycket....jag kämpar med ständig smärta i kroppen,jobbigt ex ibland som samarbetar dåligt,en massa annan skit,jobbar tunga pass med riktiga piss-tider ibland och mår riktigt riktigt dåligt emellanåt.


Jag har en stor sorg att leva med och jag försöker ändå va positiv och vara glad åt det jag har.

Jag kan ta mycket själv men låt mina barn va!!Inom mig förvandlas jag till en ilsken björnhona.....


 


Låt dem slippa behöva må dåligt.....för det orkar jag inte...det finns inget som gör så ont som när nån ger sig på ens barn och man känner att man inte kan göra nåt.




Många många små små saker som tillsammans faktiskt är mobbing,och ingen gör nåt!

Skolan "ser" inget och jag känner mig bara så jävla arg....

Tyvärr så hjälper varken tårar eller ilska,men ur det föds nåt....en vilja att kämpa

(jag har gjort detta förr o gör det igen....o igen....o igen ....om det behövs)


Jag ska bli den mest enerverande förälder som denna skola skådat,jag ska kalla in alla jag bara kan,jag ska ringa och maila dem dagligen om inget görs ,jag ska bli en riktigt JOBBIG morsa ,en bitch,en pain-in-the-ass,

jajamänsan det ska jag.....!!


För mina barn är det viktigaste jag har och jag tänker inte se på.....så det så !!


har idag mailat rektor,mentor och en person i elevvårdsteamet.Inget svar från rektor,ett "tamt" svar från mentor och ett BRA svar från den tredje personen (som också såg till att det kallades till ett möte redan idag ) Glad

Av Mamma Xaramia - 4 oktober 2009 20:17

....hm....har tror han måste bajsa VARJE gång nån går in på toan....eller in i badrummet överhuvudtaget liksom..

det kan bli rätt många gånger på en dag


Han är en riktig mupp-katt ibland,står och krafsar en massa på rutan ute,sen när man öppnar dörren vill han inte in,sen krafsar han igen efter 10 sek...suck,men gå in då när man öppnar dörren liksom....

 

 

Vi pratar inte riktigt samma språk ibland....


 

 



Av Mamma Xaramia - 4 oktober 2009 19:03

så skönt,fick sovmorgon i morse,tack ÄlsklingKyss


Inte gjort så mycket alls,sambon fixade kalops som har stått och puttrat riktigt länge och var jättegod,uppskattades av alla.

Bakade lite bullar,Kanelbullens Dag idag ju....bullarna blev faktiskt riktigt goda fast det såg ut att kunna gå illa ...deg i halva köket nästan .(se bild nedan )


Tog en promenad  till affären på eftermiddagen ,hade slut på kaffe och det går ju bara inte ju.....


Middag,baddags o sen sovdags för småkottarna.....tidigt i säng för att orka dagis/skola.

Hade köpt grön tvållera,som tvålkritor fast nån sorts leragrejs som blev grönt av,gissa om killarna hade kul??


Båda  små är ju morgonpigga och vaknar senast halv 7 så vi lär lägga oss skapligt vi med,annars orkar man ju inte.


Böckerna på bilden är några nyinköpta som jag ska mysa med i höst....


             


Vill passa på att ge ett /flera boktips om Kråke-böckerna,som blivit riktiga favoriter härhemma under åren.


Just nu är 6-åringens favorit "Kråke i London" och idag började vi på "Kråkes Vett och Etikett",en bok som vi haft i flera år fast faktiskt missat att läsa just den.

"Kråke hälsar på hos polisen" och "Kråke i skolan" är desto mer lästa.....


         



Av Mamma Xaramia - 4 oktober 2009 12:11

slutade med ny hårfärg för mig(ungefär som innan ) med svaga ljusare slingor :)

Calle va med pappa ute när han plockade undan utemöblerna,han hittade ett spännande lönnlöv som han bar omkring på.....mysigt med höst ju

 

Av Mamma Xaramia - 3 oktober 2009 19:27

  

Dagen idag är en märklig dag.

Den är din.

Gårdagen föll ur dina händer.

Den kan inte få mer innehåll

än du redan givit den.

Morgondagen vet du ingenting om  

Men dagen idag den har du.

Använd dig av den.

Idag kan du glädja någon.

idag kan du hjälpa en annan.

Dagen idag är en märklig dag.

Den är din.


 

 


(Indisk dikt)


 

 

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards